Twaalf hightech toeleveranciers hebben, onder aanvoering van Brainport Industries en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het samenwerkingsverband IntoMedBizz ondertekend in het kader van het overheidsprogramma Partners for International Business (PIB). Met het doel nieuwe business opportunity’s op de kansrijke MedTech markt in (Zuid-)Duitsland te genereren, zullen deze bedrijven de komende drie jaar diverse activiteiten uitvoeren om hun netwerk in Duitsland te vergroten.
Het programma Partners for International Business, is een driejarig programma dat gericht is op een gecombineerde inzet van private en publieke middelen ter versterking van de Nederlandse concurrentiekracht in het buitenland. Hiertoe hebben de overheid en de twaalf hightech toeleveranciers een samenwerkingsverband opgericht voor het creëren van business opportunity’s voor deze bedrijven in de kansrijke markt voor medische technologie in vooral Zuid-Duitsland. Vanuit Brainport Industries nemen twaalf bedrijven deel: Addit, BKB Precision, Contour Group, Demcon, GBO Design, MI-Partners, NTS-Group, TSG InnoteQ, Sioux, Tegema, Van Hoof Groep en Wilting. Brainport Industries zorgt voor de begeleiding en facilitering van de bedrijven in het samenwerkingsverband en draagt zorg voor bredere verspreiding van kennis en kennissen naar de achterban.
Een belangrijk deel van het convenant bestaat uit een concreet actieplan. Hierin zijn het doel, de activiteiten en de beoogde resultaten vastgelegd. De activiteiten bestaan de komende drie jaar onder andere uit deelname aan geselecteerde beurzen, het organiseren van in- en uitgaande handelsmissies, het houden van seminars en workshops samen met relevante Duitse bedrijven en clusterorganisaties en het organiseren van drie Zuliefertreffen.
De overheid ondersteunt dit programma door hun kennis en netwerk met Duitse partijen en stakeholders.
John Blankendaal, managing director Brainport Industries tevens penvoerder van IntoMedBizz: ‘Zuid-Duitse OEM’ers in de medtech-sector staan steeds meer open voor samenwerking met (externe) toeleveranciers. Ze hebben de overtuiging dat ze hun positie verder kunnen versterken door inniger samen te werken met goede leveranciers en kennispartners. Nederlandse hightech toeleveranciers zijn met hun specialisatie in kleine series en complexiteit een interessante partij voor deze bedrijven. Ondersteuning vanuit ‘Den Haag’, maar toch vooral vanuit de ambassades, het consulaat generaal en het NBSO in Stuttgart, zullen ons helpen om onze doelen te realiseren.’
Kansen in Duitsland
Adwin Kannekens, commercieel directeur Wilting: ‘Net als andere Nederlandse bedrijven in de maakindustrie zien wij kansen in Duitsland. Met dit programma vormen we een Nederlandse ‘Mannschaft’ waarmee we ons serieus kunnen positioneren in de eredivisie van de Duitse medische markt. Door focus en samenwerking verwachten we dat er duurzaam gescoord kan worden door Wilting en de andere deelnemers.’ Nasrat Popal, programmamanager partners for international business, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: ‘We zien de potentie van deze samenwerkende bedrijven en zetten daarom graag ons netwerk en onze relaties in om hen te ondersteunen en daar waar mogelijk deuren voor hen te openen.’