Nederlandse waterstofbus trekt de aandacht in Essen

De 1.500 bezoekers uit de hele wereld konden zien hoe de Nederlandse bedrijven achter deze HyMove bus denken dat openbaar vervoer duurzaam kan worden gemaakt. Volgens Jacques Smolenaars, voorzitter van de Nederlandse Waterstof en Brandstofcellen Vereniging, ligt hier een kans voor de Nederlandse industrie. ‘Nederlandse bedrijven zoeken het in samenwerking in de keten. Dat is onze kracht.’

Nederlandse technologie

De HyMove-bus, vorige week op waterstof van Arnhem naar Essen gereden, is daar een goed voorbeeld van. Komend najaar gaat de bus in Arnhem rijden in de reguliere dienstregeling van Connexxion/Novio. Het bijzondere is dat de volledige technologie voor de waterstofbus van Nederlandse bodem is. De bus zelf is een enkele jaren oude VDL Ambassador Low Entry. De dieselmotor, de achteras, de versnellingsbak en de hele aandrijflijn zijn hieruit verwijderd. De bus wordt nu aangedreven door twee elektrische naafmotoren van elk 75 kW, ontwikkeld door e-Traction. De motoren drijven dus direct de achterwielen aan. Dit verbetert volgens Jan van Beckhoven, directeur van HyMove, de energie-efficiency dramatisch. ‘De bus is meer dan de helft zuiniger dan met een dieselmotor. Maar vooral kunnen we met een laag vermogen volstaan omdat er nauwelijks energie verloren gaat in de aandrijving.’

Actieradius van 250 km

Hierdoor volstaat een brandstofcel van 30 kW, omgerekend 45 pk, zegt Jan Piet van der Meer, vice president van NedStack. NedStack is de producent van deze brandstofcel die waterstof als energiedrager gebruikt. Op het dak is 15 kilo waterstof in tanks opgeslagen, wat de bus een actieradius geeft van zo’n 200 kilometer. In de praktijk kan er zo’n kleine 250 kilometer mee worden gereden, omdat de accu’s (Li-ion, 50 kWh) ‘s nachts in de remise opgeladen worden via het stroomnet. ‘Dat is goedkoper en ook nog eens beter voor de batterij’, meent Arend Heinen, bestuurslid van de stichting HyMove. De brandstofcel zelf zal in de toekomst een onderhoudsvrije levensduur van 20.000 uur hebben, voldoende voor vijf  jaar intensief gebruik in het stadsvervoer. Doordat er nauwelijks bewegende delen in de bus worden gebruikt en er ook elektrisch geremd zal worden, zullen ook de onderhoudskosten van de bus lager uitvallen.

Duurzame waterstof

De bus tankt straks waterstof bij een tankstation dat ontwikkeld is door HyGear. Dit bedrijf heeft een compacte reformer gebouwd om lokaal waterstof te produceren. De bij het produceren van waterstof gebruikte technologie bestaat al decennia op grote schaal; door de daarvoor gebruikte hardware verder te verkleinen, is deze nu compact genoeg om als lokaal tankstation voor waterstof te dienen. Nu nog wordt waterstof uit aardgas gemaakt. ‘Maar we doen momenteel veldtesten met een doorontwikkeld model, dat waterstof maakt uit bijvoorbeeld biogas en zelfs afvalstromen van industriële processen. Eigenlijk alles waar waterstof als element in zit. Dan kunnen we helemaal emissievrij rijden’, aldus Jacques Smolenaars, naast NWV-voorzitter in het dagelijks leven directielid van HyGear. Het tankstation aan de Arnhemse Oldenbarneveldstraat wordt overigens het eerste openbare tankstation voor waterstof in Nederland.

Acceptatiegraad

Met dit project willen de initiatiefnemers, gesteund door subsidie van de provincie Gelderland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de gemeente Arnhem, waterstof als duurzame energiedrager in het openbaar vervoer onder de aandacht van het grote publiek brengen. ‘Hierdoor zal de acceptatie van waterstof groter worden en zijn de mensen er al aan gewend als over enkele jaren de waterstof aangedreven auto’s op de markt komen’, zegt Jan Piet van der Meer. Daarnaast laten de bedrijven achter deze HyMovebus zien dat Nederland veel te bieden heeft op het gebied van waterstof en brandstofcellen.

Franc Coenen

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago