Still viert dit jaar haar 90-jarig bestaan. Met de slogan ‘Innovatie – Merk – Mens’, staat de onderneming stil bij de drie peilers van het succes. Wat oprichter Hans Still in 1920 begon als reparatiewerkplaats voor elektromotoren, is in 90 jaar tijd uitgegroeid tot een wereldconcern voor intralogistiek.
‘Hans Still zag al vroeg in dat het groeiende goederentransport behoefte heeft aan innovatieve logistieke concepten en een hoge mate van klantenservice’, stelt ondernemingsvoorzitter Bert-Jan Knoef. ‘Onder het vaandel van één sterk merk heeft hij deze filosofie steeds verder uitgebouwd.’ Al in de jaren veertig vormde Hans Still een mobiele servicevloot die inmiddels in Europa is uitgegroeid tot netwerk van 1.900 hoog gekwalificeerde servicemedewerkers. Ook zorgde hij voor een duidelijke herkenbaarheid van het merk Still.
Ontwikkeling in 90 jaar
Het eerste succes dankt Still aan de bouw van elektrische generatoren. De grote doorbraak is toe te schrijven aan de bouw van elektrisch aangedreven transportmiddelen. Deze namen vooral tijdens de periode van het Duitse ‘Wirtschaftswunder’ een belangrijke positie in binnen de alsmaar groeiende goederenstroom. Deze rol is onverminderd groot gebleven en niet meer weg te denken binnen de moderne intralogistiek. In de jaren daarna speelde Still al vroeg in op de aanvullende eisen die de markt stelde en voldeed al in de jaren zeventig aan de strenge milieu- en emissie-eisen van de California Test. Begin jaren tachtig bracht Still met de eerste heftruck met hybride aandrijving en regelrechte wereldprimeur. Hetzelfde geldt voor de zeer futuristische RXX heftruck die bij de millenniumwissel als innovatiedrager werd geïntroduceerd. Deze truck en alle erin verwerkte ideeën vormen de basis van alle ontwikkelingen binnen de huidige Still truckfamilie.
Kracht van de mensen
Inmiddels is Still ook het pad ingeslagen van de onontbeerlijke logistieke software, klantspecifieke advisering en allesomvattende systeemoplossingen. ‘Still stuurt complete truckvloten aan en optimaliseert alle activiteiten in het magazijn’, zo vat Knoef het aanbod samen. ‘Hierbij blijft de mens voor onze onderneming altijd centraal staan. Zowel intern als in onze benadering naar de markt. Een merk kan immers alleen zo sterk zijn als de mensen die het uitdragen.’