Nevat-businesscoaching: waar naartoe met je bedrijf?

Het Nevat-ledenprogramma Businesscoaching maakt een aantal veranderingen door. Recent is een evaluatieonderzoek onder de 170 Nevat-leden afgerond. Daarnaast heeft businesscoach van het eerste uur Anne Nijmeijer begin oktober, na twaalf jaar afscheid genomen en deze taak overgedragen aan Alwin Pol. Vraag & Aanbod kijkt met hen terug en vooruit op dit ledenprogramma van de Nevat.

Nevat-Businesscoaching is de doorontwikkeling van de leden-benchmarking zoals dat vanaf 2005 ter beschikking kwam voor alle 170 leden van de Nevat, de Nederlandse Vereniging van Ambitieuze toeleveranciers. Niet alle leden maar ongeveer 80 lidbedrijven doen mee aan deze zelfanalyse. Sinds de start in 2005 is Anne Nijmeijer de bedrijfscoach, die elk jaar de 80 deelnemers minimaal een dag bezoekt. Het businesscoachingtraject begin altijd met het vooraf invullen van 50 gegevens die worden omgezet in 28 prestatie-indicatoren (de benchmark). Daarna volgt een bezoek aan de deelnemer, waarin de prestatie-indicatoren vergeleken worden met de gemiddelde waarden en met de top 10.

Strategie

‘Op de dag van mijn bezoek probeer ik de ondernemer bewust te maken van zijn positie. We drinken een kopje koffie en doen een rondje door het bedrijf en praten met elkaar. Regelmatig komt het voor dat de directie besluit om het managementteam erbij te betrekken en af en toe zelfs het voltallige personeel. Daar komen voor de ondernemer soms wel verrassende antwoorden uit’, weet Nijmeijer.
‘Ik probeer de ondernemer uit zijn comfortzone te halen met als doel dat hij een duidelijk inzicht krijgt in zijn handelen, bedrijf en performance. Dat zijn geen makkelijke gesprekken, het vergt veel van de ondernemer maar ook van mij. We houden de ondernemer een spiegel voor. Uiteindelijk bepaalt de ondernemer de maat. En als de deelnemer beter presteert, gaat het de onderneming ook beter.’

‘Na zo’n eerste kennismaking kan ik al snel beoordelen wat voor ondernemer het is. Is hij goed in staat om de onderneming te laten groeien dan wel of hij een mindere ambitie heeft.’
‘Naast deze persoonlijke benadering, werken we ook met hulpmiddelen om dat vast te stellen. We hanteren daarbij een strategiemodule die gebaseerd is op de theorie van Tracy en Wiersema die qua onderneming drie hoofdrichtingen aanmerkt: Kostenleiderschap, Relatieleiderschap en Technlogieleiderschap. Via 30 stellingen kun je de voorkeur vaststellen naar welke strategische richting de ondernemer neigt. Daarbij geldt dat de continuïteit van een onderneming het best is gewaarborgd met een voorkeur naar excellentie van één van de drie strategieën. Een allround excellentie komt nooit voor en is eigenlijk onmogelijk, stellen Tracy en Wiersema. Door benchmarking en strategie naast elkaar te leggen ontstaat een beeld van de verbeterpotentie van de onderneming.’

Nijmeijer vindt dat zo’n analyse moet gaan over de toekomst. ‘Kun je je leiderschap omzetten in strategie? Strategie én leiderschap zijn de belangrijkste factoren om de continuïteit van een onderneming te waarborgen.’ Hij pleit voor meer aandacht voor de mens. ‘Ik zelf kom van een groot concern, daar telt de mens niet zo, daar telt het proces. Daarom leer je in een groot bedrijf weinig over jezelf. In de afgelopen twaalf jaar heb ik veel geleerd over leiderschap en over mezelf. Komt bij dat ik als businesscoach zelf ook wordt gecoacht.’
De ondernemer krijgt als slot een uitgebreide rapportage van de gesprekken en de analyses aan de hand waarvan actie kan worden ondernomen.

Opvolging

Het is nu aan Alwin Pol om dit voort te zetten en te vernieuwen. Aan die vernieuwing wordt al gewerkt. De afgelopen maand is er een onderzoek gestart onder de 170 deelnemende bedrijven. 30 daarvan zijn bezocht en aan 140 is een enquête gestuurd. 65 procent daarvan heeft gereageerd. Een eerste indicatie is dat de leden het businesscoaching meer willen digitaliseren en meer hulp wensen bij het onderwerp ondernemerschap/leiderschap. Dit gaat Pol dan meenemen in de nieuwe coachingstructuur. Waarbij hij wel vasthoudt aan het principe van coachen en geen consultant wordt. ‘Wat we met businesscoaching doen, is het in kaart brengen waar het bedrijf staat, waar het naar toe wil en welke belemmeringen er zijn.’

Onderzoek

‘Het onderzoeksrapport is eind oktober voorgelegd aan onze klankbordgroep die ons adviseert over businesscoaching.’ Pol verwacht dat in december een voorstel voor de vernieuwde businesscoaching zal worden voorgelegd aan het Nevat-bestuur.

Samen met Alwin Pol bezocht Vraag & Aanbod Nevat-lid Variass, toeleverancier van elektronische en mechatronische maatwerkoplossingen in Veendam. Het bedrijf neemt vanaf de start deel aan dit coachingproject. Klik hier voor deze praktijkcase.