Het is van groot belang dat inkoopprofessionals ethisch handelen. Daarom heeft NEVI de nieuwe NEVI Gedragscode ontwikkeld die inkopers én overige betrokkenen bij het inkoopproces ondersteuning biedt bij het omgaan met ethische dilemma’s binnen het inkoopproces.
In tijden van economische crisis nemen sommige bedrijven maatregelen die in strijd zijn met fatsoenlijk zaken doen. Het oprekken van betalingstermijnen en het eenzijdig afdwingen van kortingen passen niet in de Gedragscode die NEVI op 10 oktober zal presenteren.
De code gaat uit van vier kernwaarden: zakelijk fatsoen, deskundigheid en objectiviteit, vrije mededing en duurzaamheid. NEVI vraagt haar ruim 6.200 leden deze Gedragscode te onderschrijven en volgens deze code te handelen.
In deze tijd van economische crisis nemen sommige bedrijven maatregelen die niet passen in de Gedragscode. Het oprekken van betalingstermijnen van 30 naar 90 dagen en het eenzijdig afdwingen van kortingen zijn in strijd met het fatsoenlijk zaken doen en de Gedragscode van NEVI. De NEVI Gedragscode bepaalt dat zakelijke partners rechtvaardig worden behandeld, contracten worden nagekomen en afspraak is afspraak. Het oprekken van betalingstermijnen leidt tot vertraging in de geldcirculatie, waardoor er minder verdiend kan worden.
NEVI presenteert op 10 oktober 2012 haar nieuwe Gedragscode tijdens een congres in Hogeschool Windesheim in Zwolle.