VDL Groep en Canoo kondigen aan dat de twee bedrijven mogelijkheden verkennen om samen te werken. De bedrijven hebben samen besloten om de huidige besprekingen over contract manufacturing tussen Canoo en VDL Nedcar stop te zetten.
‘We waarderen de maanden van inspanningen die VDL Nedcar heeft geïnvesteerd om ons een optie tot contract manufacturing te bieden. We zijn tot de conclusie gekomen dat het produceren van personenauto’s in Amerika beter aansluit bij onze missie en huidige focus om te investeren in de gemeenschappen en staten die samen met ons investeren in hightech-productie en het creëren van Amerikaanse banen en innovatie’, stelt Tony Aquila, investeerder & CEO van Canoo. ‘De steun van de staten Oklahoma en Arkansas stelt ons in staat om een productiestart eerder te bereiken, met minder risico’s op vele fronten. Hoewel we hebben besloten om niet verder te gaan met VDL Nedcar, hebben we ook geconcludeerd dat we met VDL Groep en de familie Van der Leegte een voortgezet partnerschap willen onderzoeken, terwijl we de beste manier en timing evalueren om Canoo uit te breiden naar Europa en voordeel willen behalen uit geavanceerde productietechnologieën.’
‘We kijken ernaar uit om onze relatie met Tony en het team van Canoo voort te zetten, aangezien we samen nieuwe mogelijkheden zullen verkennen’, vertelt president-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep. ‘Wij zien elektrische voertuigen als een belangrijke economische motor. We zijn verheugd om in Canoo te investeren en kijken uit naar een lange en succesvolle relatie.’
Door het stopzetten van de besprekingen over contract manufacturing bij VDL Nedcar zal Canoo beter in staat zijn om de stimuleringsmaatregelen van de Amerikaanse staten Oklahoma en Arkansas te benutten. VDL Nedcar zal de reeds door Canoo betaalde investering (25 miljoen euro) terugbetalen. Daarnaast zal VDL Groep, om de goede relatie te benadrukken, voor een bedrag van 7,5 miljoen euro aandelen in het kapitaal van Canoo kopen.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…
View Comments
Het Canoo SUV ontwerp geeft de indruk dat er weinig rekening met de eisen van een crashtest is gehouden. Het resultaat van die test is bepalend voor het succes van VDL en Canoo.
Renault Zoe werd met een vergelijkbaar probleem geconfronteerd.
Het lijkt me dat er enige elementaire wijzigingen in de lay-out nodig zijn.