Altair, Jaguar Land Rover (JLR) en Danecca gaan een nieuw ontwerpproces creëren voor elektrische voertuigen. Dit moet leiden tot een lichtere carrosserie die meer ruimte biedt voor de accu, zonder extra gewicht toe te voegen.
Het consortium heeft financiering gekregen van de Britse overheid, via de Faraday Battery Challenge. De financiering is afkomstig van UK Research and Innovation, een overheidsorgaan dat wordt gesponsord door het Department for Science, Innovation and Technology (DSIT) om de ontwikkeling van batterijtechnologie in het Verenigd Koninkrijk te ondersteunen.
Het project loopt tot februari 2025 en onderzoekt hoe verbeteringen zijn aan te brengen door middel van simulatie, nadat de componenten voor de prototypevoertuigen al zijn besteld. De onderzoeksresultaten blijven na de gefinancierde projectperiode bij JLR, Danecca en Altair, om te gebruiken voor andere klanten of projecten.
JLR gaat het C123-proces van Altair toepassen, een conceptontwikkelingsproces in drie fasen voor ‘body-in-white-structuren’. Ze zullen optimalisaties uitvoeren met Altair OptiStruct, de FEA-solver van het Altair HyperWorks ontwerp- en simulatieplatform. Daarbij wordt gebruikgemaakt van nieuwe elektrothermische functies.