De faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek werkt in het lab samen met bedrijven als Airbus, Fokker en AkzoNobel. Hierdoor herbergt het nieuwe lab zaken als een van de zwaarste lasers van het land, een F16 met een lichtgewicht minivliegtuig op zijn rechtervleugel en een opengewerkte turbine. Ook is er een ruimte waar drones vrij kunnen rondvliegen.
Airbus gaat ook twee promovendi te betalen. De universiteit verwacht dat andere ‘grote namen’ dit voorbeeld binnen enkele maanden zullen volgen.
Overigens beschikt ‘Delft’ ook al over een eigen vliegtuig voor toegepast onderzoek en onderwijs De Cessna Citation II PH-LAB werd oorspronkelijk gebouwd als bedrijfsvliegtuig, maar fungeert nu als veelzijdig vliegend laboratorium en klaslokaal.
Het tweemotorige aluminium vliegtuig biedt aan twee piloten en acht passagiers, of aan experimentele computers en opstellingen. Met zijn twee Pratt & Whitney-turbinemotoren kan de Citation een hoogte van meer dan dertien kilometer en een kruissnelheid van 710 kilometer per uur bereiken. Daarmee kan het op dezelfde hoogte opereren als het commerciele vliegverkeer. Daarnaast is er een groot scala aan operationele mogelijkheden voor onderzoek bijvoorbeeld het meten bij lage of hoge snelheden, of tijdens gewichtsloosheid.
Studenten, promovendi, wetenschappers en externe partijen kunnen het vliegtuig gebruiken voor onderzoek.
Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…
Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…
Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…