Het onderste deel van de toren is inmiddels op een fundering van zes schroefpalen van 40 meter in de buitenste zeedijk geplaatst, net onder het maaiveld met elkaar verbonden door een stalen funderingsframe waarop de toren wordt gemonteerd. Dit is gedaan om stijfheid van de 70 meter hoge toren te kunnen waarborgen zodat de toren bij harde wind niet kan uitwijken en de radarinstallatie, die zich bovenop de toren bevindt, daardoor onder alle omstandigheden zeer nauwkeurige radarbeelden kan weergeven die tot 50 km verderop kunnen worden opgevangen. Plaatsing in de zeedijk is een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor het indraaien van de funderingspalen zijn daarom eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen.
Zodra het onderste deel van de toren is geïnstalleerd, kunnen vanaf medio juli het midden- en bovendeel worden opgebouwd en als laatst de radarinstallatie die bovenop de toren komt. De nieuwe radartoren zal in oktober officieel in gebruik genomen worden door Havenbedrijf Rotterdam middels een feestelijke opening.
De radartoren is uitgevoerd in cortenstaal. Dit is een weervast en voorgeroest staal dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallaag af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij is. Daarnaast is dit materiaal 100 procent recyclebaar. Het ontwerp kent een getordeerde ovale vorm. Hierdoor ontstaat een dubbelgekromde staalconstructie waarmee Hollandia Infra, samen met architect Syb van Breda invulling geeft aan de architectonische wensen van het Rotterdams Havenbedrijf om zowel een duurzame als esthetische toren te bouwen voor Maasvlakte II. Daarmee blijft dit haven- en industriegebied ook aantrekkelijk voor recreanten.
De nieuwe radartoren vervangt de oude betonnen geel-zwart gestreepte toren uit 1974 die aan het einde van zijn levensduur is gekomen. Het radarsignaal van deze toren reikt niet ver genoeg meer omdat hij inmiddels ook te ver van de buitenste zeedijk af staat. Nadat de nieuwe toren in gebruik is genomen, zal de oude toren worden gesloopt.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…