Categories: Actueel

Nieuwe cortenstalen radartoren Maasvlakte II

Het onderste deel van de toren is inmiddels op een fundering van zes schroefpalen van 40 meter in de buitenste zeedijk geplaatst, net onder het maaiveld met elkaar verbonden door een stalen funderingsframe waarop de toren wordt gemonteerd. Dit is gedaan om stijfheid van de 70 meter hoge toren te kunnen waarborgen zodat de toren bij harde wind niet kan uitwijken en de radarinstallatie, die zich bovenop de toren bevindt, daardoor onder alle omstandigheden zeer nauwkeurige radarbeelden kan weergeven die tot 50 km verderop kunnen worden opgevangen. Plaatsing in de zeedijk is een complexe operatie omdat de zeewering niet mag verzwakken. Voor het indraaien van de funderingspalen zijn daarom eerst damwanden aangebracht om het dijklichaam te steunen.

Planning

Zodra het onderste deel van de toren is geïnstalleerd, kunnen vanaf medio juli het midden- en bovendeel worden opgebouwd en als laatst de radarinstallatie die bovenop de toren komt. De nieuwe radartoren zal in oktober officieel in gebruik genomen worden door Havenbedrijf Rotterdam middels een feestelijke opening.

Cortenstaal

De radartoren is uitgevoerd in cortenstaal. Dit is een weervast en voorgeroest staal dat naast een karakteristiek uiterlijk vooral een functioneel karakter heeft. Het roest aan de buitenzijde sluit namelijk de onderliggende staallaag af van zuurstof waardoor de toren onderhoudsvrij is. Daarnaast is dit materiaal 100 procent recyclebaar. Het ontwerp kent een getordeerde ovale vorm. Hierdoor ontstaat een dubbelgekromde staalconstructie waarmee Hollandia Infra, samen met architect Syb van Breda invulling geeft aan de architectonische wensen van het Rotterdams Havenbedrijf om zowel een duurzame als esthetische toren te bouwen voor Maasvlakte II. Daarmee blijft dit haven- en industriegebied ook aantrekkelijk voor recreanten. 

Oude radartoren

De nieuwe radartoren vervangt de oude betonnen geel-zwart gestreepte toren uit 1974 die aan het einde van zijn levensduur is gekomen. Het radarsignaal van deze toren reikt niet ver genoeg meer omdat hij inmiddels ook te ver van de buitenste zeedijk af staat. Nadat de nieuwe toren in gebruik is genomen, zal de oude toren worden gesloopt. 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

18 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago