Nieuwe Focwa goedkeuringen voor stootbalkconstructies

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Met ingang van 10 maart 2010 gelden nieuwe eisen voor stootbalkconstructies op bedrijfswagens en aanhangwagens.

Stootbalkconstructies moeten dan aantoonbaar voldoen aan richtlijn 2006/20/EG. Vanaf deze datum gaan de voorschriften in voor alle nieuwe voertuigen en vervallen dus alle bestaande goedkeuringen.

Drie gewichtsklassen

Ook de Focwa/RAI stootbalkgoedkeuringen die sinds 1996 door veel carrosseriefabrikanten en trailerfabrikanten worden gebruikt verliezen na deze datum hun geldigheid. Focwa heeft daarom nieuwe goedkeuringstekeningen voor vaste stootbalkconstructies ontwikkeld. In samenwerking met enkele leden zijn op basis van de geldende richtlijn verschillende veel voorkomende constructies ontworpen, op sterkte berekend en getest. De nieuwe goedkeuringstekeningen zijn te vinden op de site www.stootbalk.nl.

De goedkeuringstekeningen zijn onderverdeeld in drie gewichtsklassen:

  • voertuigen met een maximum toegestane technische massa van maximaal 7,5 ton;
  • voertuigen met een maximum toegestane technische massa van maximaal 12 ton;
  • voertuigen met een maximum toegestane technische massa vanaf 12 ton (alle voertuigen).
  • Voor iedere gewichtsklasse is een overzichtelijk schema gemaakt. Hierdoor kan op eenvoudige wijze een selectie worden gemaakt voor:
  • het type afschoring
  • de bevestiging door middel van lassen of bouten
  • de keuze voor een gesloten stootbalkprofiel of een inkoopprofiel.

Onder het schema staat voor iedere selectie een code voor de bijbehorende set tekeningen. Op basis van deze set tekeningen kunnen de leden via Focwa een individuele of Europese goedkeuring (ECE of EG) aanvragen.

Verhoging veiligheid

Een belangrijke overweging bij aanpassing van de richtlijn is het verhogen van de veiligheid. Bij toepassing van de richtlijn 2006/20/EG zijn de bij de test of berekening aan te brengen belastingen aanzienlijk verhoogd, hetgeen in praktijk betekent dat het profiel van de stootbalk flink zwaarder moet worden. Door middel van testen is Focwa erin geslaagd om ook enkele profielen wat lichter uit te voeren dan op basis van berekeningen mogelijk zou zijn. Omdat de nieuwe goedkeuringstekeningen voor vaste stootbalkconstructies veel uitgebreider zijn dan de huidige, is gekozen om deze op overzichtelijke wijze te publiceren op de site www.stootbalk.nl

Momenteel wordt samen met een aantal carrosseriebouwbedrijven ook een 3-delige stootbalkconstructie voor voertuigen met laadkleppen ontwikkeld. Zodra dit is afgerond, zullen de leden van Focwa Carrosseriebouw ook hiervan gebruik kunnen maken.