Stootbalkconstructies moeten dan aantoonbaar voldoen aan richtlijn 2006/20/EG. Vanaf deze datum gaan de voorschriften in voor alle nieuwe voertuigen en vervallen dus alle bestaande goedkeuringen.
Ook de Focwa/RAI stootbalkgoedkeuringen die sinds 1996 door veel carrosseriefabrikanten en trailerfabrikanten worden gebruikt verliezen na deze datum hun geldigheid. Focwa heeft daarom nieuwe goedkeuringstekeningen voor vaste stootbalkconstructies ontwikkeld. In samenwerking met enkele leden zijn op basis van de geldende richtlijn verschillende veel voorkomende constructies ontworpen, op sterkte berekend en getest. De nieuwe goedkeuringstekeningen zijn te vinden op de site www.stootbalk.nl.
De goedkeuringstekeningen zijn onderverdeeld in drie gewichtsklassen:
Onder het schema staat voor iedere selectie een code voor de bijbehorende set tekeningen. Op basis van deze set tekeningen kunnen de leden via Focwa een individuele of Europese goedkeuring (ECE of EG) aanvragen.
Een belangrijke overweging bij aanpassing van de richtlijn is het verhogen van de veiligheid. Bij toepassing van de richtlijn 2006/20/EG zijn de bij de test of berekening aan te brengen belastingen aanzienlijk verhoogd, hetgeen in praktijk betekent dat het profiel van de stootbalk flink zwaarder moet worden. Door middel van testen is Focwa erin geslaagd om ook enkele profielen wat lichter uit te voeren dan op basis van berekeningen mogelijk zou zijn. Omdat de nieuwe goedkeuringstekeningen voor vaste stootbalkconstructies veel uitgebreider zijn dan de huidige, is gekozen om deze op overzichtelijke wijze te publiceren op de site www.stootbalk.nl
Momenteel wordt samen met een aantal carrosseriebouwbedrijven ook een 3-delige stootbalkconstructie voor voertuigen met laadkleppen ontwikkeld. Zodra dit is afgerond, zullen de leden van Focwa Carrosseriebouw ook hiervan gebruik kunnen maken.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…