Categories: ActueelMarktprijzen

Nieuwe grote speler op de EU-Staalmarkt; staalprijzen omlaag

Dit schrijft NovioStaal in zijn Staaljournaal van vandaag 16 oktober. In de afgelopen zes jaar werd meer en meer gefocust op speciale markten als staal en aluminium. Intussen is het een speler van formaat geworden door de overname van diverse staalfabrieken in Engeland, Wales en Schotland, onder meer van Tata Steel.

Bod op deel ArcelorMittal

Onlangs werd bekend gemaakt dat zij een bod heeft gedaan op vier fabrieken op het Europese continent, die ArcelorMittal moet afstoten vanwege de door haar gewenste overname van ILVA in Italië. Deze vier fabrieken zijn gevestigd in Roemenië, Tsjechië, Italië en Macedonië. Tezamen betekent dat een capaciteit van ca. 8 miljoen ton en in totaal ruim 12.500 werknemers, waarmee Liberty Steel haar omzet verdubbelt en het aantal werknemers toeneemt tot ca. 22.500. Ter illustratie: met deze in totaal 8 miljoen ton productiecapaciteit op het Europese vasteland is het in omvang groter dan Tata Steel IJmuiden (v/h de Hoogovens).

ILVA

Door de verkoop is ArcelorMittal aardig op streek om aan de eisen van de EU-Commissie te voldoen alvorens men definitief toestemming krijgt om de aankoop van ILVA af te ronden. ArcelorMittal moet overigens overeenkomstig diezelfde eis van de EU nog wel een aantal andere lijnen afstoten, zoals de verzinkingslijnen in Luik. Daarvoor schijnen drie andere Europese staalmakers al interesse te hebben getoond en aangezien het streven is die verkopen nog dit kalenderjaar te realiseren, wordt hierover binnenkort nog wel meer informatie verwacht.

Fusie ThyssenKrupp en Tata

Nieuws is er ook te melden over de ophanden zijnde fusie tussen ThyssenKrupp Steel en Tata Steel. Dit voornemen wordt momenteel door de EU-Commissie beoordeeld en daarvoor heeft zij enquêtes verstuurd naar diverse grote afnemers. Verwacht wordt dat hierover in de loop van het vierde kwartaal een besluit zal komen, maar insiders denken dat die samenwerking zeker door zal mogen gaan.

Staalprijzen afhankelijk van Euroblech

Zoals wij al vorige maand berichtten was er aan het prijzenfront weinig beweging te zien en daar is in de eerste helft van oktober niet veel in veranderd. Bij de verschillende productsoorten zijn slechts minimale veranderingen waar te nemen, waarvan bij kwartoplaat nog het meest. Wellicht echter is het stilte voor de storm. Eind oktober vindt er in Hannover de tweejaarlijkse Euroblech Messe plaats en daar ontmoeten veel staalleveranciers en hun afnemers elkaar. Het is een gewoonte dat de verbruikers uitkijken naar de berichtgeving op die beurs alvorens men gaat besluiten wat te kopen en zo ja tegen welke condities. Fabrieken plannen juist tijdens deze beurs grote bijeenkomsten waarin men de plannen voor de nabije toekomst ontvouwt en zij hun visie over de ontwikkeling van de staalprijzen bekend maken.


Tijdens het samenstellen van deze editie van het Staaljournaal concluderen wij dat vooral ArcelorMittal stoer vasthoudt aan een hoger prijsniveau, maar tegelijk ook dat de markt daar nu nog niet echt enthousiast op reageert. Daarbij komt nog de onzekere situatie van de importbeperkende maatregelen die zowel de Verenigde Staten als Europa ingevoerd hebben.

De extra importheffingen, die de EU-Commissie eerder dit jaar voor de duur van 200 dagen opgelegd heeft, worden in dit kwartaal nader beoordeeld en het zal begin december duidelijk gaan worden of ze al dan niet blijvend zullen zijn. Is dat laatste het geval dan zal dat voor de duur van vijf jaar zijn. Critici van deze importbelemmeringen zeggen dat ze overbodig zijn.


Hun argumenten voor dit standpunt zijn:
1. De huidige importprijzen zijn hoog en daarmee niet interessant, lees: niet concurrerend;
2. De economie binnen de EU draait op volle toeren (behalve de Italiaanse) en daarmee blijft de vraag naar staal hoog;
3. De staalfabrieken zitten goed in de orders en maken in combinatie met de hoge prijzen fantastische marges, mede geholpen door de lage prijzen voor grondstoffen als kolen en ertsen die inmiddels gedaald zouden zijn tot het niveau van 2013.

Dat laatste vinden vooral ook de automobielfabrikanten, die daarom menen dat de staalprijzen in 2019 met ca. 50-60 euro per ton zouden moeten dalen. De staalmakers daarentegen willen juist hogere prijzen vanwege gestegen energie- en loonkosten, alsmede strengere milieueisen en de daaruit voortvloeiende kosten. Zo bezien kan het daarmee een hete herfst op de staalmarkt gaan worden.

Noviostaal geeft per 16 oktober 2018 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:

  • Warmgewalste coils: 560-580
  • Koudgewalste coils: 640-650
  • Sendzimir verz. coils: 670-690
  • Kwartoplaat: 620-635

In oktober 2018 dalen de staalprijzen dus weer licht voor Warmgewalste coils, Sendzimir verzinkte coils en Kwartoplaat. De prijzen voor Koudgewalste coils blijven gelijk. Zie ook de staalprijzen van september 2018.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago