Nieuwe heftruckserie Still met verbrandingsmotor

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Still presenteert dit najaar een nieuwe vorkheftruckserie: de RC 40 met hefvermogen van 1,5 tot en met 3 ton. Het betreft een serie hydrodynamische trucks met LPG- en dieselmotor.

Naast de beroemde en unieke diesel/lpg-elektrische heftrucks uit de RX 70-serie beschikt Still nu ook over een range heftrucks met koppelomvormer: de RC 40. Deze hydrodynamische trucks zijn geheel nieuw in het Still-programma en bij uitstek geschikt voor de inzet over middellange tot langere afstanden, oneffen terrein en wisselend zware inzetomstandigheden. De Still RC 40 serie kent twee basismodellen die variëren in het beschikbare hefvermogen. Een compacte lijn met 1.5, 1.8 en 2.0 ton en een krachtige serie met 2.5 en 3.0 hefcapaciteit.

Ergonomisch en praktisch

Opvallend aan de nieuwe Still RC 40 trucks is het uiterst ergonomische ontwerp, waarin optimale werkomstandigheden voor de chauffeur centraal staan.  De voetruimte is zeer riant en voorzien van een trillingsdempende bodemplaat. De neighoek van de stuurkolom is traploos instelbaar. Het informatieve display ligt in het primaire blikveld van de chauffeur – zonder het zicht op de last en vork te beperken. De stoel is comfortabel en laat zich dankzij de meervoudige verstelmogelijkheden op elke lichaamsgrootte en -gewicht instellen. De RC 40 valt hierbij op met het laagste niveau aan  lichaamstrillingen in zijn klasse. Dit wordt bereikt door de intelligente buffering van de cabine op vier rubberen lagers. De hydraulische functies van de RC 40 zijn fijngevoelig te regelen via individueel te bedienen hendels. De doordachte binnenruimte is verder voorzien van een papierklem, een A4-opbergvak en een beker-/fleshouder.

Veiligheid is primair

Veilig werken staat ook bij de RC 40 centraal. Hiertoe is de MoveControl-Functie ontwikkeld. Deze voorkomt het ongewenst wegrollen en zorgt ervoor dat de truck alleen beweegt als het gaspedaal wordt gebruikt. Zelfs bij ingeschakelde rijrichting blijft de truck veilig stilstaan zonder rembediening. Via het seriematige Combipedaal is de RC 40 zeer effectief inzetbaar. Vooral als er sprake is van veelvuldige wisselen van rijrichting. Door eenvoudig de pedaalzijde met de gewenste rijrichting te bedienen, wisselt de truck soepel en flexibel van rijrichting. Groot pluspunt is dat de handen van de chauffeur steeds op het stuurwiel blijven.

Ander veiligheidsaspect zijn de uistekende zichtomstandigheden door de slanke doorzichtmast en het  grote Panoramavenster in het dak.

Onderhoudsvriendelijk

De RC 40 is voorzien van een hydrodynamische krachtoverbrenging die ook bekend staat als koppelomvormer. Dit aandrijfconcept onderscheidt zich door duurzaamheid en betrouwbaarheid.

De RC 40 is daarbij bijzonder onderhoudsvriendelijk. Alle vitale en relevante delen van de motor zijn snel en zonder extra inspanning te bereiken.