Medische technologie, windenergie en de luchtvaartindustrie zijn in zijn ogen kansrijke sectoren. Voorwaarde is wel dat verspaning innoveert. Deze markten vergen wel innovaties, zowel aan de gereedschappen als machinekant. Moeilijk verspaanbare materialen, zoals titaan en composieten, zijn nu uitgerekend de materialen die in de toekomst een grote rol gaan spelen. Inconel is eveneens een materiaal dat sterk in opmars is.
Deze materialen vergen nieuwe gereedschappen. Zo is de microgeometrie van de snijkant van groot belang voor de standtijd van het gereedschap en dus voor de uiteindelijke productiviteit, meent Martin Kalveram van Seco Tools. Deze gereedschapfabrikant rondt de kanten van bepaalde snijgereedschappen af. Daardoor blijft de coating veel beter aan het oppervlak hechten. ‘De slijtage verdeelt zich beter over de hele snijkant, waardoor de stabiliteit van het proces verbetert.’ Zeker bij het bewerken van titaan en inox is dit bepalend voor de standtijd.
Niet alleen hoge druk in de koeling helpt effectiever verspanen, ook heel gericht koelen, zo is de ervaring van Kurt Brenner van Iscar Duitsland. De ervaringen van Iscar laten zien dat je bij een TiAl6V4 legering met 80 bar koeling al 30 meter sneller kunt snijden, bij 150 bar 110 m en bij 300 bar haal je zelfs 180 meter / min, bij gelijke slijtage. Bij andere toepassingen gaat het vooral om het verlengen van de gereedschapstandtijd tot wel een factor 10. Bij een test met roestvaststaal komt Iscar op een EMCO Hyperturn tot een 30 procent hogere snijsnelheid, een 50 procent hogere voeding en een vier keer zo lange standtijd van het gereedschap door met hogere druk door het gereedschap heen te koelen.
Machines die voorkomen dat je vaak moet omspannen; gereedschappen die veel spanen maken en een lange standtijd hebben. Het is niet genoeg om te overleven als verspanende industrie. ‘Nieuwe CAM-systemen zijn de sleutel tot succes’, meent Stefan Altmüller, hoofd engineering en technologie bij Leistritz Turbinenkomponenten. Deze leverancier van schoepenwielen voor gasturbines, freest veel 5-assig simultaan. Het zijn dan schoepen tot wel 9 meter lengte. Hij constateert dat er een groot verschil bestaat tussen de theorie en praktijk van het 5-assig simultaan frezen. ‘Een verschil met wat mechanisch denkbaar is en wat we in de praktijk kunnen realiseren.’
De Duitse toeleverancier wil het freesproces optimaliseren en is daarom in het TurPro project van onder andere het Fraunhofer IPT gestapt, samen met een aantal andere bedrijven en machinebouwers. Altmüller gelooft dat de oplossing ligt in betere CAM-software en dat met name de botsingdetectie. Om botsingen met het werkstuk te voorkomen, wordt nu veelal op safe gespeeld wat in de productie enorm veel tijd kost. ‘We hebben systemen nodig die de werkstukken én de machines kennen, die rekening houden met de dynamiek van de assen als we de kanten gaan bewerken en voortdurend de frees optimaal positioneren ten op zichte van het bij een turbine steeds veranderend oppervlak.’ In het TurPro project is samen met het Fraunhofer zo’n CAM-pakket ontwikkeld.
Werkzeugmaschinenlabor in Aachen
Op de komende AMB in Stuttgart van 28 september tot en met 2 oktober tonen fabrikanten hoe ze daarmee bezig zijn.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…