De nieuwe regelgeving kan toegepast worden vanaf 1 januari 2017. Vanaf 1 juli 2017 is de nieuwe regelgeving juridisch bindend. In de nabije toekomst moeten lithiumbatterijen voorzien worden van hun eigen etikettering en verpakkingsinstructies. Ze krijgen het UN-nummer 9A (van label nummer 9) en worden ook uitgerust met een batterijsymbool. De minimale afmeting voor deze batterijen is 100mm bij 100mm. Voor de batterijen getransporteerd kunnen worden, moeten ze voldoen aan de UN 38.3 testvereisten.
Eigen markering kleine batterijen
Kleinere lithiumbatterijen, die getransporteerd worden volgens SV 188, krijgen voor het eerst hun eigen markering in de ADR. Daarnaast worden er veranderingen doorgevoerd aan de eisen voor schriftelijke instructies. Deze moeten doorgevoerd zijn vóór 1 juli 2017. Ook de eisen voor het transporteren van verbrandingsmotoren zijn vernieuwd. Verbrandingsmotoren moeten nu uitgerust worden met drie aparte UN-nummers en worden niet meer vrijgesteld van de ADR regelgeving.
Thomas Schneider, expert gevaarlijke stoffen bij Dekra: ‘Voor sommige nieuwe regelgeving is er een overgangsperiode ingericht. Maar zorg er in ieder geval voor dat je aan de slag gaat met de nieuwe regelgeving vóór de zomer van 2017′. In totaal beslaan de veranderingen aan de ADR ruim 90 pagina’s, waaronder ook veel tekstuele wijzigingen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…