Antoon Cooijmans, Big Trucks product manager voor Hyster Europe: ‘Ze zijn allemaal ontworpen om een unieke mix te bieden van grote productiviteit, bewezen betrouwbare onderdelen, laag brandstofverbruik en uitstekend rijcomfort voor de bestuurder.’
De serie bevat vier vorkheftruckmodellen (H25XM-12, H28XM-12, H30XM-12, H32XM-12) met een hefcapaciteit tussen 25.000 kilo en 32.000 kilo op een lastcentrum van 1.200 millimeter. De drie nieuwe ultracompacte modellen (H25XMS-9, H30XMS-9, H32XMS-9), met een wielbasis tussen 3.655 m en 3.935 m, zijn speciaal ontworpen voor gebruik in beperkte ruimtes. Daarnaast zijn er nog twee nieuwe containerhandlers (H28XM-16CH, H32XM-16CH) met een ‘dedicated’ drager voor de containerspreader.
Alle nieuwe modellen zijn voorzien van de QSC8.3 Cummins dieselmotor met een lage uitstoot conform de EC Tier 3 NRMM-emissienormen. Deze aandrijflijn zorgt voor een grotere betrouwbaarheid gedurende langere periodes van piekgebruik met bescherming van de motor en de transmissie met drie versnellingen. De heftrucks zijn ook ontworpen voor gebruik in allerlei verschillende werkomstandigheden en hebben de flexibiliteit om te werken bij temperaturen tussen -18 en +50 graden Celsius. ‘De H25-32XM-reeks is voorzien van functies om het energieverbruik te verminderen, brandstof te besparen en ervoor te zorgen dat de bestuurders comfortabel zitten en geconcentreerd blijven tijdens het werk’, voegt Cooijmans toe. Hij legt uit dat de heftrucks alleen maximaal vermogen leveren indien gevraagd, als het echt nodig is, met hydraulica die het gewicht van de lading voelt.
Omdat de maximale belasting niet altijd wordt bereikt en veel heffen gebeurt zonder last, hebben de trucks niet altijd het maximale motorvermogen nodig en kan er minder brandstof worden verbruikt wat een besparing oplevert van 5 tot 15 procent. De werksnelheid van de hydraulische functies heffen, kantelen, zijwaartse bewegingen en vorkverstelling, kan ook worden afgestemd op de vereisten van een specifieke toepassing. De trucks zijn veelzijdig dankzij het ‘dual-function’ vorkenbord, dat een nieuwe norm stelt voor grote vorkheftrucks door een unieke ingebouwde flexibiliteit te bieden voor verschillende vorkwerkzaamheden. Het haakvormige ontwerp met een ‘quick-disconnect’-(de)montagefunctie voor de vorken maakt een snelle wisseling mogelijk tussen vorken en accessoires zoals een doorn. De trucks zijn standaard voorzien van functies voor zijwaartse beweging en vorkverstelling en omvatten twee vorkverstellingswerkgebieden. Dit maakt een uniek ‘in-to-in’- of een ‘out-to-out’-werkgebied mogelijk. De robuuste mast biedt extra sterkte dankzij de unieke ‘zesrols’-constructie, voor zwaar heffen tot 6,2 m hoogte.
Voor de bestuurder biedt het toonaangevende design van het Hyster ‘Vista’ bestuurderscompartiment uitstekend comfort, een goede ergonomie en een laag geluidsniveau. Het ontwerp van de cabine biedt de bestuurder een uitstekende zichtbaarheid rondom. Zo zijn de deuren boven en beneden voorzien van een glasplaat die de zichtbaarheid naar de zijkant verbetert en het bolle, gebogen design van de voorruit zorgt ervoor dat de hoeksteunen van de cabine relatief ver naar achteren kunnen worden geplaatst voor een maximaal zicht op de lading en het werkgebied. ‘De zichtbaarheid voor de bestuurder is uitstekend met kenmerken die echt een verschil maken. Zo hebben we bijvoorbeeld de slangen op de mast op een unieke ‘gedraaide’ positie gemonteerd. Verder bevordert de hellende vorm van het contragewicht de zichtbaarheid naar achteren’, aldus Cooijmans, die eraan toevoegt dat de cabine op een ideale midhoge voorwaartsgeplaatse positie geplaatst is. Dit biedt een uitstekend zij- en achterwaartszicht waardoor het vertrouwen en de prestaties van de bestuurder verbeteren.
De onderhoudsbeurten zijn tot een minimum beperkt door onder andere oliebadremmen en verbeterde onderhoudsintervallen van vijfhonderd uur die bijdragen aan lagere bedrijfskosten. De kantelbare cabine, die eenvoudige toegang mogelijk maakt tot de belangrijkste onderdelen, maakt ook het onderhoud door de monteur een stuk eenvoudiger. De hele ‘Big Truck’-reeks van Hyster is verkrijgbaar in verschillende configuraties en opties voor specifieke toepassingen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…