Nieuwe Yale VL-reeks moet dieselklanten overtuigen te kiezen voor elektrisch

Daniel Heap, senior manager product ontwikkeling bij Yale, lichtte toe hoe de specificaties voor de nieuwe machines werden bepaald in een proces dat vier jaar in beslag nam. Beslissers met meer dan 4.000 trucks werden geïnterviewd. Telefoon- en persoonlijke gesprekken met klanten in verschillende industriële sectoren en met dealers, leidden uiteindelijk tot de zogenaamde ‘kennispilaren’: betrouwbaarheid, productiviteit, ergonomie, onderhoudbaarheid en ‘cost of ownership’.

eLO en HiP

De VL-reeks komt met hefvermogens van 2,2 – 2,5 – 3,0 en 3,5 ton met twee wielbases: een korte van 717 mm met een batterij van 560 tot 620 Ah, en een langere van 861 mm en een batterij van 700 tot 775 Ah. De batterij kan optioneel zijwaarts uit de machine geschoven worden. De VL-machine heeft twee basisinstellingen: ‘economisch’ en ‘energie efficiënt’ (eLo) en ‘hoge productiviteit’ (HiP). De eLo-prestaties van het prototype van de Yale-machine werden naast die van de concurrentie gezet. De VL bleek goed voor een verbruik van 7kWu tegen zo’n 9,8 kWu voor de Linde E255 en 7,7 kWu voor de Still RX60. ‘In de economische eLo-mode zijn we 20% energie-efficiënter.’ Op basis van de VDI 2198 test verbruikte de ERP 25VL 20% minder energie dan het gemiddelde van de grootste concurrent. ‘We zijn tevens 7,5% productiever. We liepen 100 ladingen tegen 93 voor de Linde en 91 voor de Jungheinrich-machine. Op hetzelfde testcircuit verzetten we niet alleen meer ladingen maar we hadden er in de eLO-instelling ook 11% minder energie voor nodig.’

 

In de productievere HiP-modus scoorde de VL-machine 9% productiever maar had er wel 3% meer energie voor nodig dan de doorsnee competitie. Het toestel heeft dan wel een 9% grotere versnelling (van 0 tot 10m) een 11% hogere topsnelheid en een 27% hogere liftsnelheid.De VL is niet de kortste truck op de markt, toch draait hij korter. Beide voorwielen hebben immers een eigen motor en achteraan is de stuuras verlengd. Het achteruitschuiven van de batterij met 80 mm bracht ook het achterwiel verder naar achter. Dat zorgde bovendien voor 18% meer voetruimte voor de chauffeur. Het stuur is telescopisch instelbaar. Voor de gekromde stuurkolom is er een tilt-geheugen in optie. De display is van het dashboard naar de rechterbovenhoek van de kooi verplaatst. Daarop kunnen de vier prestatiestanden ingesteld worden.

 

Weg met diesel

In 2008 had NMHG zo’n 8,1% van de 2 – 3,5 ton markt met een ‘oude’ truck. ‘Op deze markt hebben we nu twee nieuwe machines met de VG- en VL-reeksen.’ Men is dan ook zeer verwachtingsvol. Bovendien hoopt men dieselklanten te overtuigen tot switchen. ‘Een roetfilter op een diesel kost al gauw een paar duizend euro. Met deze machine zetten we met een elektrische truck de prestaties neer van een diesel. Deze machines werken ook buiten. We rekenen er op dat 5 tot 10% van de markt hier wel voor te vinden zal zijn.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

18 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago