Een van de partijen is Niron Staal. Damen introduceerde het bedrijf bij partner Bluewater. ‘Dat was een uitstekend initiatief’, stelt Allard van Hoeken, hoofd nieuwe energie van Bluewater. ‘Niron levert niet alleen een prima product, maar denkt ook actief mee en vooruit. En dat is van groot belang om dit tot een succes te maken.’
Het is de eerste keer dat een drijvend platform wordt gebruikt voor de productie van getijdenstroom en de levering van deze energie aan het Nederlandse elektriciteitsnet. ‘Groot voordeel van dit drijvende platform is dat de bouw, het vervoer, de installatie en het onderhoud eenvoudiger, sneller en dus ook goedkoper is dan vele andere vormen van energieopwekking’, stelt Van Hoeken. ‘Soms is innovatief werken een kwestie van zo eenvoudig mogelijk denken. En dat is wat wij hier hebben gedaan. In feite gaat het om drie container secties, een veertigvoets midsdeel en twee twintigvoeters als voor- en achterkant, en de turbine die er onder wordt gemonteerd.’
Voor de constructie heeft Niron Staal gebruik gemaakt van S355J2. ‘Het is een hoogwaardig constructiestaal dat wordt toegepast om sterker én lichter te construeren’, vertelt general manager Harco Groen. ‘In dit eerste platform is circa 37 ton verwerkt. Het staal hiervoor hebben wij uit de Europese markt betrokken.’ Voor Groen en zijn team is het project een prima mogelijkheid om te laten zien waartoe het bedrijf in staat is. ‘Onze expertise is speciale constructies waaraan doorgaans hoge eisen worden gesteld. Voordeel is dat wij alle mechanische bewerkingen in huis hebben. Alles wat nodig is voor de productie en de assemblage van deze installatie kan hier op onze locatie gebeuren, ook de montage van de flens en de contramontage in de container zelf, als alles goed werkt wordt de Blue Tec in containers geladen en definitief bij het Marsdiep gemonteerd.’ De containervorm maakt vervoer heel eenvoudig en dat is voor de toekomstplannen van groot belang. ‘Het doel is natuurlijk deze vorm van energieopwekking daadwerkelijk op de markt te brengen zodat het ook op andere plekken ter wereld kan worden gebruikt’, legt Van Hoeken uit. ‘Denk aan bijvoorbeeld eilanden in Indonesië waar nu nog gebruik wordt gemaakt van dieselgeneratoren. De productie gebeurt bijvoorbeeld in Nederland, waarna de assemblage lokaal kan worden verzorgd. Heel simpel gezegd is het een kwestie van turbine eronder, installeren en draaien. Deze installatie in het Marsdiep is de eerste maar wat ons betreft zeker niet de laatste. Bij de keuze van de partners hebben wij laten meewegen of zij ook in de toekomst mee kunnen groeien om zo een wereldwijde verkoop mogelijk te maken. Dit partnerschap is daartoe zeker in staat.’
Het platform wordt 9 april in Den Helder officieel gedoopt en direct daarna voor de kust van Texel geïnstalleerd. Eenmaal in bedrijf zal het stroom leveren aan het NIOZ.
i www.nironstaal.nl en www.bluewater.com
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…