Categories: Actueel

NLR, Fokker, Embraer en Wärtsilä onderzoeken haarscheurtjes in aluminium en staal

Wereldwijd wordt het jaarlijks verlies van engineering componenten en constructies door vermoeiing geschat op miljarden Euro’s. Nieuwe fundamentele inzichten in het gedrag van vermoeiing kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van materialen die beter bestand zijn tegen vermoeiing en het verlengen van de levensduur van bestaande componenten en constructies. Zo wordt de levensduur van vliegtuig constructies bepaald door een verhoogde kans op falen door vermoeiing. Door nauwkeurigere voorspellingen van vermoeiing kan het vliegtuig langer doorvliegen, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het duurzamer gebruik van energie en grondstoffen.

Materialen Transitie Programma

Het vierjarig project is onderdeel van het Materialen Transitie Programma dat door de overheid is opgezet om materiaalkennis die aanwezig is bij NLR en TNO breder weg te zetten in de industrie. In de luchtvaartsector speelt vermoeiing een belangrijke rol en door de jaren heen is er veel kennis opgebouwd waar ook andere sectoren gebruik van kunnen maken. NLR en de TU Delft zijn altijd belangrijke spelers geweest op het gebied van vermoeiingsonderzoek en zijn dat nog steeds, maar op het gebied van fundamentele kennis is er wereldwijd weinig voortgang geboekt in de laatste 25 jaar.

Scheurgroei

In het project zullen bij NLR zeer nauwkeurige metingen op scheurgroei in aluminium en staal worden uitgevoerd om zo tot een beter fysisch model te komen. De metingen worden uitgevoerd over een scala van scheurlengtes. Vermoeiingscheuren blijven lange tijd erg klein en het nauwkeurig bepalen van de scheurgroeisnelheid van kleine scheuren is daarom van belang voor een goede voorspelling van de levensduur. Voor het meten van scheurgroeisnelheden van zeer kleine scheuren wordt gebruik gemaakt van een elektronenmicroscoop. Daarnaast zullen er testen worden gedaan om de invloed van het milieu en variërende belastingen te meten en te voorspellen. Hiervoor komt onder andere een promotieplek beschikbaar bij de Luchtvaart- en Ruimtevaartfaculteit van de TU Delft. Het totale onderzoeksbudget is 675.000 euro, maar dat kan nog oplopen omdat het project open staat voor nieuwe industriële partijen.

NLR

 

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago