NOE levert bekistingoplossing voor Europa’s grootste fietsparkeervoorziening in Utrecht

In de nieuwe fietsenstalling is plek voor 4.200 fietsen, wordt in twee fasen gerealiseerd en krijgt een totale lengte van ruim 60 meter, waarvan momenteel de eerste 12 meter worden gebouwd. Na voltooiing zal dit gedeeltelijk aansluiten op de Jaarbeurstraverse. De rest van de stalling inclusief de trappenpartij, enkele roltrappen en een lift, worden in de loop van 2012 en 2013 geconstrueerd.

Grote uitdagingen bij de bouw van de trappenpartij annex fietsparkeergarage zijn de beperkte ruimte, de fasering van de werkzaamheden, de impact van de bouwactiviteiten op de directe omgeving en de hoge esthetische eisen die aan de constructie worden gesteld. De engineers van NOE-Bekistingtechniek ontwikkelden een oplossing die met al deze aspecten rekening hield.

NOEtop paneelbekisting

Voor het storten van de 9,80 meter hoge wanden wordt gebruik gemaakt van de NOEtop paneelbekisting. Opmerkelijk aan de wanden zijn de grote open vlakken die in het ontwerp zijn voorzien. Over de lengte van de wand komen zes trapeziumvormige openingen die voor de nodige daglichttoetreding in de parkeergarage zullen zorgen.

Omdat de fietsparkeergarage op een beperkte ruimte en in de bestaande omgeving moet worden gerealiseerd, is voor de fundering gekozen voor grondverdringende schroefpalen en zijn de damwandprofielen geminimaliseerd.

Eenzijdig schoren

Bovendien werden de bekistingen aan de buitenzijde van de bouwkuip slechts eenzijdig geschoord. De NOEtop panelen met geïntegreerde gording hebben een opneembare bekistingdruk van 88 kN/m². Deze bekistingdruk geldt voor alle mogelijke combinaties van NOEtop panelen in hoogte en breedte, staand en liggend. Door het doordachte en doorlopende hoogte- en breedteraster van de panelen, zijn deze naar wens staand en liggend te combineren.

Een architectonische uitdaging vormde de aansluiting van de bekistingpaneelmaten op de breedte en hoogte van de wanden. De engineers van NOE vonden hier een oplossing met panelen van hoofdzakelijk 3310 x 2650 mm.

Centergatenpatroon

Op verzoek van de architect werd daarnaast een speciaal centergatenpatroon ontwikkeld. Het centerpenpatroon voor de NOEtop grootvlakpanelen kan vrij worden gekozen. Voor de wanden van de fietsparkeergarage werd een patroon met drie vaste centergaten over de breedte van het paneel gekozen. Ook in de hoeken van de wanden werd het patroon consequent doorgezet. De centergaten zullen in de uiteindelijke situatie worden afgewerkt met glazen doppen die de centergaten een esthetische functie geven.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago