NOE levert bekistingoplossing voor Europa’s grootste fietsparkeervoorziening in Utrecht

In de nieuwe fietsenstalling is plek voor 4.200 fietsen, wordt in twee fasen gerealiseerd en krijgt een totale lengte van ruim 60 meter, waarvan momenteel de eerste 12 meter worden gebouwd. Na voltooiing zal dit gedeeltelijk aansluiten op de Jaarbeurstraverse. De rest van de stalling inclusief de trappenpartij, enkele roltrappen en een lift, worden in de loop van 2012 en 2013 geconstrueerd.

Grote uitdagingen bij de bouw van de trappenpartij annex fietsparkeergarage zijn de beperkte ruimte, de fasering van de werkzaamheden, de impact van de bouwactiviteiten op de directe omgeving en de hoge esthetische eisen die aan de constructie worden gesteld. De engineers van NOE-Bekistingtechniek ontwikkelden een oplossing die met al deze aspecten rekening hield.

NOEtop paneelbekisting

Voor het storten van de 9,80 meter hoge wanden wordt gebruik gemaakt van de NOEtop paneelbekisting. Opmerkelijk aan de wanden zijn de grote open vlakken die in het ontwerp zijn voorzien. Over de lengte van de wand komen zes trapeziumvormige openingen die voor de nodige daglichttoetreding in de parkeergarage zullen zorgen.

Omdat de fietsparkeergarage op een beperkte ruimte en in de bestaande omgeving moet worden gerealiseerd, is voor de fundering gekozen voor grondverdringende schroefpalen en zijn de damwandprofielen geminimaliseerd.

Eenzijdig schoren

Bovendien werden de bekistingen aan de buitenzijde van de bouwkuip slechts eenzijdig geschoord. De NOEtop panelen met geïntegreerde gording hebben een opneembare bekistingdruk van 88 kN/m². Deze bekistingdruk geldt voor alle mogelijke combinaties van NOEtop panelen in hoogte en breedte, staand en liggend. Door het doordachte en doorlopende hoogte- en breedteraster van de panelen, zijn deze naar wens staand en liggend te combineren.

Een architectonische uitdaging vormde de aansluiting van de bekistingpaneelmaten op de breedte en hoogte van de wanden. De engineers van NOE vonden hier een oplossing met panelen van hoofdzakelijk 3310 x 2650 mm.

Centergatenpatroon

Op verzoek van de architect werd daarnaast een speciaal centergatenpatroon ontwikkeld. Het centerpenpatroon voor de NOEtop grootvlakpanelen kan vrij worden gekozen. Voor de wanden van de fietsparkeergarage werd een patroon met drie vaste centergaten over de breedte van het paneel gekozen. Ook in de hoeken van de wanden werd het patroon consequent doorgezet. De centergaten zullen in de uiteindelijke situatie worden afgewerkt met glazen doppen die de centergaten een esthetische functie geven.

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

2 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

3 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

3 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

3 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago