Dit onafhankelijke en maandelijkse marktonderzoek geeft inzicht in de stand van zaken in de trappenbranche en maakt daarnaast trends in die markt inzichtelijk. Het geeft bedrijven in deze metaalbranche bovendien gratis de gelegenheid zich met elkaar te vergelijken. Deelnemers (inkopers van trappenfabrikanten) beantwoorden enkele korte vragen over een aantal aspecten van hun bedrijfsresultaten.
Na vier dagen krijgen ze de landelijke gemiddelden van hun branche retour, met hun eigen antwoorden. Ze kunnen daarmee de ontwikkeling van hun bedrijf direct afzetten tegen de ontwikkeling van de gehele branche, wat een waardevol inzicht geeft in hun bedrijfsprestaties ten opzichte van concurrenten. De initiatiefnemers willen met het initiatief hun dienstverlening aan de trappenfabrikanten uitbreiden. Alle bedrijven in de branche ‘Trappen’ hebben de mogelijkheid aan het onderzoek deel te nemen.
De BrancheBarometer Trappen is een maandelijks marktonderzoek onder bedrijven die als hoofdactiviteit ontwerpen, vervaardigen en monteren van trappen (samengesteld uit diverse materialen) hebben. De deelnemers aan het onderzoek wordt de 20e van elke maand middels een e-mail gevraagd op een online formulier enkele vragen te beantwoorden over bijvoorbeeld de ontwikkeling van de productie.
Formdesk.nl, verantwoordelijk voor het enquêtesysteem achter de BrancheBarometer, staat garant voor de anonimiteit van de respondenten. De antwoorden van de individuele deelnemers kunnen op geen enkele wijze door andere deelnemers worden bekeken. Deelnemers kunnen zich registreren op www.formdesk.nl/ntf/abonnee
Naast de verzending aan de deelnemende partijen zullen de resultaten van het onderzoek ook maandelijks worden samengevat in een persbericht. Edwin Vlems, bij MCB Nederland verantwoordelijk voor marktonderzoek: ‘De BrancheBarometer is een onderzoek dat zeer waardevolle marktinformatie oplevert. Uit studies van de Amerikaanse vereniging van inkopers, dat een vergelijkbaar onderzoek al 80 jaar maandelijks uitvoert, blijkt namelijk dat er een duidelijk verband bestaat tussen de onderzoeksresultaten en de economische ontwikkeling van de branche. Als het gemiddelde resultaat een score boven de 50 laat zien, is er sprake van groei in de branche, terwijl een score onder de 50 krimp betekent. Op kleinere schaal kan men met de BrancheBarometer eenzelfde inzicht krijgen in bepaalde economische indicatoren.’
Ron den Toom, NTF-branchemanager, ziet duidelijke toegevoegde waarde voor deze service omdat het specifiek en uitsluitend op de trappenfabrikanten is toegesneden. ‘Wij zien het als een extra service voor onze leden. Het is overigens belangrijk te benadrukken dat ook niet-leden aan het onderzoek mee mogen doen: iedereen heeft belang bij een zo representatief mogelijk beeld van de ontwikkelingen in de trappenbranche.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…