Oeverse Machinefabriek Services OMF sloot maandag (17 oktober) een klus af van 15 weken. In die periode heeft OMF voor Afvalstoffen Terminal Moerdijk ATM een stalen buiten- en binnentoren, een conus en een deksel voor een tussenkoeler gemaakt met een gezamenlijk gewicht van bij na 100 ton.
Het transport van Oeverse Machinefabriek Services OMF over de weg bedroeg slechts 400 meter, maar heeft de hele dag geduurd. Met soms slechts een paar centimeter over werd de reis voor alle onderdelen zonder schade door Kraanverhuur Boekestijn uitgevoerd. Rodie Transport is bezig het transport over water naar Moerdijk. Daar wordt de koeltoren woensdagnacht (19 oktober 2016) bij Afvalstoffen Terminal Moerdijk ATM verwacht (omdat de boot overdag het transport over water teveel hindert).
Walsen, assembleren en lassen
De productie is geheel uitgevoerd door OMF. Met de eigen disciplines walsen, assembleren en lassen was dit een mooie klus. Hierna enkele kentallen van dit project. De buitentoren, de grijze verticaal vervoerde ‘pijp’ heeft een gewicht van 43 ton, meet 7,3 meter in doorsnee en is bijna 15 meter hoog. De binnentoren, dat is de onbehandelde horizontaal vervoerde pijp met een gewicht van 40 ton en een doorsnede van 5,4 meter en een maximale hoogte van 19,75 m. De conus, passend op de binnentoren weegt 5,5 ton en tot slot de deksel, die past op de buitentoren, heeft een gewicht van 7,5 ton.
Tussenkoeler
De stalen buiten- en binnentoren, conus en deksel vormen de tussenkoeler voor ATM. Zo’n tussenkoeler heeft de volgende functie: tussen de binnen- en buitentoren wordt straks gas met een temperatuur van 450 graden C omhoog geblazen; bovenin de toren komt dit gas tegen de deksel en wordt daar de conus in gedwongen, door de daarin geplaatste sproei installatie wordt het gas door middel van water afgekoeld tot ongeveer 250 graden C en wordt door de binnentoren verder vervoerd.
Oeverse Machinefabriek Services OMF
Afvalstoffen Terminal Moerdijk ATM