Omzet Reesink onder druk door industriële segment

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Reesink zag zijn voorlopige omzet stijgen van 173,4 miljoen euro in 2011 naar 185,2 miljoen euro over 2012. De autonome omzet daalde met 1 procent hetgeen vooral werd veroorzaakt door een 18 procent lagere omzet in het industriële segment. Daarentegen groeide de omzet in het groene segment autonoom met 7 procent. De definitieve cijfers worden 5 april gepubliceerd.

‘Ik kijk met gemengde gevoelens terug op 2012. Wij hebben hard moeten ingrijpen in het industriële segment. (…) De komende jaren blijven wij inzetten op een stevige groei’, aldus Gerrit van der Scheer, CEO.

Bedrijfsresultaat

Het totale bedrijfsresultaat inclusief bijzondere posten was 30 procent lager ten opzichte van 2011 en exclusief bijzondere posten licht lager. In 2012 was er sprake van 0,2 miljoen euro bijzondere lasten tegenover 2,3 miljoen euro aan bijzondere baten in 2011. De resultaten in het industriële segment waren negatief. De aanhoudende crisis in de bouw heeft grote impact op de afzet van staal. Om deze doeltreffender het hoofd te bieden zijn in het najaar van 2012 de activiteiten van Reesink Staal en Nederlandse Staal Unie in Zutphen geconcentreerd en is de vestiging in Stampersgat gesloten.

Groene segment

De autonome groei van de omzet in het groene segment bedroeg 7 procent. Het groene segment realiseerde in 2012 eveneens een hoger resultaat. Bij zowel Kamps de Wild als Reesink Technische Handel was de afzet naar de melkveehouderij begin 2012 goed. Later in het jaar kwam deze enigszins onder druk te staan door de hoge voerprijzen. De afzet naar de akkerbouw kwam bij beide bedrijven daarentegen in de tweede helft van 2012 goed op gang, vooral dankzij de hoge prijzen voor diverse landbouwproducten. Daarnaast plukte Kamps de Wild de vruchten van de uitbreiding van het dealernetwerk. Jean Heybroek ondervond hinder van de moeizame golfmarkt en de mindere gang van zaken in openbaar groen.

De vanaf mei 2012 geconsolideerde Kemp Groep droeg eveneens bij aan het resultaat over 2012. Het marktsentiment en daarmee de investeringsbereidheid in België waren over 2012 ronduit goed. Per saldo is in het groene segment het marktaandeel van Reesink gestegen.

Reesink