Categories: Actueel

Omzet van bijna de helft van alle zzp’ers en het mkb groeit

De grootste knelpunten van de zzp’ers en het mkb zijn het tijd vrijmaken voor strategieontwikkeling, het vertalen van marktkennis naar kansen voor hun bedrijf en de uniekheid van hun producten en diensten. Ook het vinden van voldoende financiering blijft een groot knelpunt. Verder vinden veel bedrijven het lastig om goede samenwerkingspartners en goed gekwalificeerde medewerkers te vinden.

Naamsbekendheid en nieuwe producten

De ondernemers beantwoordden in het onderzoek vragen over hun plannen, knelpunten daarbij, omzetontwikkeling, trends en ontwikkelingen, samenwerken, aanpassingsvermogen en internationalisering. Ruim 60% van de midden- en kleinbedrijven en ruim de helft van de zzp’ers heeft het plan om de komende twaalf maanden hun omzet te vergroten in bestaande markten. Daarnaast zijn veel ondernemers van plan hun naamsbekendheid te vergroten, nieuwe producten en diensten op de markt te brengen en samen te gaan werken.

Digitalisering

De meeste ondernemers verwachten dat digitalisering van producten en processen hun bedrijf het komende jaar gaat raken. Het gaat hierbij onder meer om nieuwe technieken als 3D-printen en  sensoren, en nieuwe materialen. Minder ondernemers verwachten grote effecten van big data. Bij big data gaat het om het verzamelen en tot informatie verwerken van grote hoeveelheden gegevens.

Inspirerende voorbeelden

Ongeveer de helft van de ondernemers zoekt naar feitelijke informatie (digitaal of print) over nieuwe trends en ontwikkelingen om hun koers te bepalen. Verder hebben ze behoefte aan inspirerende voorbeelden van collega-ondernemers en fysieke informatieve bijeenkomsten en workshops. Een kwart van de ondernemers heeft geen hulp nodig. Hoewel bijna de helft van de ondernemers al samenwerkt, noemt een derde van alle ondernemers het vinden van goede samenwerkingspartners een groot probleem. Ze zoeken samenwerkingspartners vooral via collega-ondernemers en netwerkbijeenkomsten.

Buitenland

Tweede derde van de ondernemers is niet internationaal actief en heeft ook geen plannen. Volgens hen biedt de Nederlandse markt nog steeds voldoende (groei)mogelijkheden. Respondenten die internationaal zaken doen of hiertoe interesse hebben, zijn vooral op zoek naar contacten in het buitenland, interessante buitenlandse markten en marktinformatie.

Resultaten onderzoek KvK-Ondernemerspanel over Vernieuwing en Internationalisering

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

10 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

10 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

11 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

12 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

14 uur ago