De LME- en de schroot-prijzen dalen. Desondanks duiden verschillende berichten erop dat de staalprijzen weer omhoog zullen gaan.
Corus geeft hogere prijzen af voor kwartoplaat en Nippon Steel is in onderhandeling over een prijsverhoging in het kwartaal april-september. Daarnaast rekent Billiton voor het derde kwartaal hogere prijzen voor zijn cokes.
Warmgewalste plaat
Corus verhoogde per 4 juni jl. zijn transactieprijzen voor kwartoplaat met 60 Britse pond. Deze hogere prijzen worden volgens Corus ingegeven door een verdere stijging van de grondstofprijzen en een voortdurende verbetering van de vraag naar stalen plaat. Paul Parkins, commercieel manager bij Corus: ‘We zien een duurzaam herstel van de vraag naar warmgewalste plaat, met name in Noord-Europa en Noord-Amerika. De voorraden in Europa liggen op een laag niveau en we geloven dat de druk op de voorraden zal blijven stijgen.’
Cokes
Eind mei kondigde mijnbouwer BHP Billiton voor het derde kwartaal prijsverhogingen aan voor cokes van 10 procent. Dit meldde Reuters op basis van gesprekken met Sumitomo Metal Industries Ltd , Japans derde grootste staalproducent. Volgens Reuters trekt de prijs hierdoor door naar 225 dollar per ton en dat is meer dan 75 procent hoger dan een jaar geleden. De Citigroup verwacht dat de prijs van cokes eind dit jaar rond de 300 dollar per ton zal komen te liggen. Verder kondigde ijzerertsproducent Vale ook voor het derde kwartaal 35 procent hogere prijzen aan.
Toyota
Toyota zit momenteel in de laatste fase van besprekingen met zijn staalleverancier Nippon Steel Corp. Volgens Nikkei Business Daily lijkt het erop dat beide partijen kunnen instemmen met een prijsverhoging van 25 procent voor de periode april-september 2010. Deze prijsverhoging betekent per voertuig een prijsverhoging van ongeveer 185 euro aan staal.
Met deze verhoging zou de prijs van koudgewalst staalplaat uitkomen op ongeveer 917 euro per ton; verzinkt staalplaat komt nog hoger uit.
Nikkei Business meldt ook, dat de voorgestelde prijsverhoging zal leiden tot een totale kostenstijging van ongeveer 6,5 miljard dollar voor alle Japanse staalgebruikende bedrijfstakken.
Als Toyota en Nippon Steel Corp overeenstemming bereiken over deze kwartaalafspraak, zou dat betekenen dat er voor het eerst sinds 20 jaar wordt afgeweken van een jaarlijkse prijsstelling.