Door zeker de helft van kleine en middelgrote ondernemingen in de detailhandel, de horeca en het ambacht worden jaarlijks vernieuwingen op kleine of grote schaal doorgevoerd. Dit blijkt uit het onderzoek dat EIM heeft gedaan binnen het EZ-onderzoeksprogramma ‘MKB en Ondernemerschap’.
In totaal gaat het om niet minder dan 250 duizend vernieuwingen. Hiervan zijn 185 duizend vernieuwingen direct gericht op de consumenten en de eindgebruikers van de producten en diensten die door de bedrijven in deze sectoren worden aangeboden. Een op de zes vernieuwingen is dermate ingrijpend dat zij kan worden aangemerkt als totaal nieuw voor de sector of branche waarin de bedrijven actief zijn.
Betere bedrijfsontwikkeling
In de periode 2007 en 2008 hebben de vernieuwende ondernemers gemiddeld op drie gebieden vernieuwingen doorgevoerd. Als ondernemers vernieuwen dan blijven zij veelal niet steken op één enkel gebied. Veelal pakken zij meer zaken tegelijkertijd aan, zowel op frontoffice- als backofficegebied. Zowel de effectiviteit als de efficiëntie van het bedrijf wordt door deze vernieuwingen op een hoger peil gebracht. De ondernemer vernieuwt om uiteenlopende redenen en met uiteenlopende doelen voor ogen. Hij wil het imago van zijn bedrijf verbeteren of de efficiëntie van zijn bedrijf, hij wil een nieuwe klantgroep aanboren of betere diensten aan zijn klanten aanbieden, maar uiteindelijk wil hij er zelf ook beter van worden. Uit het onderzoek blijkt dat de vernieuwende ondernemer ook daarin slaagt. Van alle vernieuwingen draagt bijna 70 procent direct bij aan de winstgevendheid. Over het geheel genomen, hebben de vernieuwende bedrijven in de jaren 2007 en 2008 een betere bedrijfsontwikkeling doorgemaakt dan de niet-vernieuwende ondernemers. Ook de toekomst zagen zij eind 2008 duidelijk positiever in.