Ondernemers die zaken doen in het buitenland, en daarbij gebruik maken van het ambassadenetwerk van de Nederlandse overheid, beoordelen die hulp met een 9,3. Dat bleek bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019, met als grote winnaar het consulaat-generaal in Ho Chi Min als meest genomineerde post.
Op de tweede plaats eindigde de post in Riyad. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie. Persoonlijke inzet en een proactieve aanpak worden door de geraadpleegde bedrijven het meest gewaardeerd. Ondernemers geven aan het ambassadenetwerk vooral te gebruiken voor het leggen van lokale contacten, het verkrijgen van marktinformatie, de ondersteuning bij missies en beurzen en netwerkactiviteiten. 84 procent van de deelnemende ondernemers heeft het afgelopen jaar een beroep gedaan op een ambassade of consulaat. De ondersteuning bestond vooral uit het leggen van contacten met het lokale netwerk (74 procent) en het beantwoorden van specifieke vragen over het land in kwestie. De opvolging bestaat uit persoonlijk contact en het doorverwijzen naar relevante instanties voor andere informatie.
‘Ambassades kunnen veel betekenen voor ondernemers, ondernemers vinden de weg naar ambassades en consulaten steeds beter maar nog steeds is het voor velen ook nog onbekend terrein. Dat de hulp van het ambassadenetwerk zo hoog wordt gewaardeerd is een mooie opsteker’, aldus Paul Verlinden, beleidssecretaris Internationaal Ondernemen van Koninklijke Metaalunie. Initiatiefnemer Evofenedex toont zich bij content met de uitkomsten. Evofenedex pleit voor uitbreiding en versterking van het postennetwerk. Het is nu zaak om ondernemers nog meer te wijzen op het gebruik van de posten in combinatie met alle andere inzet van publiek-private samenwerking zoals in NLinBusiness.