Dat blijkt uit het onderzoek ‘Visie op groei’ van UniPartners, uitgevoerd in opdracht van Syntens Innovatiecentrum. Het onderzoek betreft een inventarisatie naar de visie op groei onder technologische bedrijven in de regio Twente. Maar liefst 86% van de ondervraagde ondernemers verwacht in de komende vijf jaar te zullen groeien. Dit zijn vooral de grotere bedrijven. De groei zal vooral worden gerealiseerd door het aanboren van nieuwe markten richting het buitenland. Daarnaast zien ondernemers kansen in innovatie en het op de markt brengen van nieuwe producten of services.
Van de ondervraagde ondernemers is 58% met zijn/haar bedrijf in de afgelopen vijf jaar gegroeid. Opvallend is dat de grote groei vooral voorkomt bij grote bedrijven, terwijl de middelgrote bedrijven voornamelijk niet zijn gegroeid. De grootste oorzaak hiervan heeft vooral te maken met de marktomstandigheden en de crisis.
Bedrijven die wel zijn gegroeid, zijn voornamelijk in omzet en aantal werknemers gegroeid. Bedrijven groeien vooral door innovatie, door het netwerk van de ondernemer in te zetten, door het aanboren van nieuwe markten en door te focussen op juist bestaande of nieuwe klanten. Kleine en jonge bedrijven groeiden vooral met behulp van hun netwerk.
De grootste uitdagingen tijdens de groeiperiode van een bedrijf zijn de medewerkers. Het werven van goed opgeleid technisch personeel is in eigen land erg lastig en bedrijven zeggen vaak naar het buitenland te moeten uitwijken. Andere veel voorkomende uitdagingen zijn de overheid met hun steeds veranderende, beperkende regels, de internationalisering en het gebrek aan financiële middelen (zowel eigen als vreemd vermogen, verstrekt door banken).
Kleine bedrijven verwachten het minst van autonome groei. Zij verwachten vooral door internationale stappen te kunnen (blijven) groeien. Middelgrote bedrijven zijn het meest sceptisch over het einde van de crisis. Slechts vijf procent van deze bedrijven denkt dat er snel een einde komt aan de crisis, waardoor zij kunnen gaan groeien. Grote bedrijven zien hun heil vooral in het buitenland en verwachten te groeien door middel van het aanboren van nieuwe internationale markten. Mocht de mogelijkheid zich voordoen dan verwachten zij ook nieuwe nationale markten te kunnen bedienen.
De ondersteuning van (overheids)diensten die bedrijven denken nodig te hebben tijdens hun groei ligt vooral op het gebied van het uitbreiden van kennis, netwerk en financiële ondersteuning.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…