Ondernemerskracht vergroten belangrijkste uitdaging nieuwe kabinet

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

De (voorlopige) verkiezingsuitslag moet snel leiden tot de vorming van een kabinet dat met evenwichtig beleid stap voor stap de grote uitdagingen die Nederland kent, oppakt. Dit zegt Jos Kleiboer, directeur Beleid Koninklijke Metaalunie, in een eerste reactie op de voorlopige uitslag van de verkiezingen.

Ondernemerskracht vergroten belangrijkste uitdaging nieuwe kabinet

De uitdagingen waarmee dat nieuwe kabinet te maken krijgt, zijn niet mals volgens Kleiboer. ‘Het zoeken naar een goede balans tussen het hier en nu en de toekomst is een lastige opgave. De economie moet weer op gang komen, mkb-bedrijven moeten de ruimte krijgen om weer te investeren en te herstellen van het afgelopen jaar, dus is lastenverzwaring uit den boze. Daarnaast moet de stikstofproblematiek vlot getrokken worden en moet gekeken worden naar een eerlijker verdeling van de kosten van de klimaatrekening.’

Kleiboer vindt het van belang dat een nieuw kabinet ervoor zorgt dat ondernemen weer leuk wordt: ‘Dat vergroot de ondernemerskracht en dus het verdienvermogen van de economie. Dat hebben we nodig om te herstellen van deze pandemie. Als je ervoor kiest de economie een boost te geven, moet je juist bedrijven ruimte geven om te investeren. Zowel financiële als fysieke ruimte, maar ook qua regelgeving.’

Niet alleen investeren bedrijven in innovaties waarmee ze hun marktpositie wereldwijd verstevigen. Het zijn ook investeringen in werkgelegenheid, in duurzaamheid en in technisch onderwijs, waarin bedrijven steeds nadrukkelijker participeren. Kleiboer: ‘Mkb- maakbedrijven dragen op die manier bij aan het welzijn van onze samenleving, de groei van onze economie en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Nu de verkiezingsretoriek achter ons ligt, is het tijd dat een nieuw kabinet keuzes durft te maken die de mkb-maakindustrie, ondersteunen en stimuleren.’

De afgelopen weken heeft Metaalunie wekelijks haar standpunten, die leiden tot een versteviging van de mkb-maakindustrie, via allerlei media gedeeld. Ze hadden betrekking op onderwerpen als duurzaamheid, onderwijs, internationaal ondernemen, innovatie en regelgeving. ‘Die waren al eerder op een rijtje gezet in onze uitgave IndustrieVisie, maar zijn nu helder verwoord door verschillende ondernemers uit onze achterban’, zegt Kleiboer. ‘IndustrieVisie wordt gedragen door mkb-ondernemers en is daarom verplicht leesvoer voor de formateurs van een nieuw kabinet!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *