Alleen internet beïnvloedt duidelijk de aankoopbeslissingen van zakelijke beslissers. Dat blijkt uit onderzoek van mkb-portal BusinessCompleet.nl onder 924 ondernemers uit het mkb. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met DHL Express, Telfort en ARAG Rechtsbijstand.
Ondernemers werd per medium gevraagd welke invloed het medium heeft op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Opvallend is dat een grote meerderheid van de ondernemers antwoordde dat alleen internet invloed heeft. Voor een ruime meerderheid van 68 procent van de ondernemers heeft internet veel tot zeer veel invloed op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Slechts iets meer dan 30 procent ondervindt weinig tot geen invloed van internet. Daarmee heeft internet een aanzienlijk grotere invloed op ondernemers dan alle andere media.
Televisie
Televisie heeft bij een grote meerderheid van 95 procent weinig tot geen invloed op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Hieruit valt de conclusie te trekken dat geld uitgeven aan dure tv-spotjes geen zin heeft voor adverteerders die zich richten op de b2b-markt. Zo mogelijk nog slechter scoren radio en buitenreclame. Ondernemers werd gevraagd de invloed van radio en buitenreclame elk afzonderlijk te beoordelen. Maar liefst 96 procent van de ondernemers ondervindt weinig of geen invloed van deze media.
Kranten en tijdschriften
In vergelijking met televisie, radio en buitenreclame doen de gedrukte media het beter. 21 procent van de ondernemers geeft aan dat kranten en tijdschriften veel of zeer veel invloed hebben op hun zakelijke aankoopbeslissingen. Voor meer dan driekwart (bijna 79 procent) is de invloed echter weinig tot geen. Om te kunnen voorspellen of tablet-pc’s een mogelijk nieuw reclamemedium worden, is onderzocht hoeveel ondernemers er een in hun bezit hebben. 11 procent van de ondernemers uit het mkb heeft een tablet-pc, zoals een Apple iPad of een Samsung Galaxy Tab. En nog eens een opvallend hoog percentage van 47 procent heeft zo’n apparaat op zijn verlanglijstje staan.