Dit blijkt uit de MKB Barometer 2018, een jaarlijks terugkerend onderzoek onder 375 mkb-productiebedrijven. Dit wordt uitgevoerd door IT-onderzoeksbureau Pb7 in opdracht van softwarebedrijf Exact.
Bij innovatie zien we dat de meeste productiebedrijven met een transitie bezig zijn en hun pijlen richten op nieuwe markten (57%). Dit zijn, naast de geografische markten, ook nieuwe segmenten of naar de B2C markt. Kostenbeheersing blijft echter een belangrijk thema voor 40 procent van de bedrijven. Ondernemers willen beter inzicht in de uiteindelijke arbeidskosten van medewerkers (28%) en inkoopprijzen van materialen (28%). Verder is er een trend van meer orders in kleinere series waar 39 procent van de bedrijven mee te maken heeft.
Het opstellen van offertes moet steeds sneller. Dit blijkt een flinke uitdaging te zijn voor 40 procent van de productiebedrijven. Ze kunnen in de regel niet snel een competitieve offerte opstellen en die serie dan ook weer snel leveren. Daardoor laten ze veel kansen liggen of zadelen ze zichzelf op met verliesgevende projecten dankzij verkeerde inschattingen.
De economische schade door te late leveren (24 procent) alleen al loopt in de miljarden. Opmerkelijk genoeg beseffen productiebedrijven dat niet altijd. Van de klanten waarbij te laat geleverd wordt, komt 16 procent om die reden niet meer terug. Als we dat verder berekenen dan gaat het zelfs om 4 procent van de jaaromzet. Over 2016 was dat nog 3 procent. De totale schade is dan 2,8 miljard euro voor mkb-productiebedrijven tot 50 werknemers. Trekken we dat door naar het volledige mkb (dus ook productiebedrijven tot 250 werknemers) dan gaat om maar liefst 6 miljard euro. Dat is niet mis. Hoewel de schade van te vroege leveringen niet is gemeten, is dat natuurlijk ook niet gewenst.
Dat blijkt ook uit de toptechnologieën waar mkb-productiebedrijven tot 50 werknemers in willen investeren in de komende drie jaar. Bovenaan staat de Internet of Things (IoT) & machine learning combi met 35 procent. Dat wordt gevolgd door analytische toepassingen met 25 procent en 3D-printing met 24 procent.
Het gebruik van online bedrijfssoftware onder productiebedrijven blijft achterlopen in vergelijking met andere branches. We zien dat over het algemeen de boekhouding, salarisadministratie en CRM wel online staan. Maar voor de productieprocessen zelf is dat bijzonder beperkt: slechts 4 procent heeft online productiesoftware. Het overgrote deel werkt nog met oudere on-premise pakketten of gaat niet verder dan hosting.
Het groeipotentieel voor online bedrijfs- of productiesoftware in de branche is dus enorm. Vooral gezien de eerder aangehaalde uitdagingen op het gebied van beter inzicht in arbeids- en materiaalkosten en sneller offertes kunnen opstellen zonder met verliesgevende projecten komen te zitten. De technologie is er.
41 procent geeft aan dat er met de huidige software makkelijker mee kan worden gewerkt, vindt 37 procent dat de beveiliging is verbeterd en geeft ook 37 procent ook aan dat ze nu eindelijk overal 24/7 toegang hebben tot relevante gegevens. Verder ziet 29 procent dat de productiviteit omhoog gaat, 27 procent dat ze efficiënter werken en weet 21 procent dat ze dankzij online bedrijfssoftware kunnen groeien. Duidelijke kansen dus waar productiebedrijven snel op kunnen inspringen zonder absurd hoge investeringen te hoeven doen.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…