Categories: Actueel

Online markt groeit fors, maar mkb mist de slag

‘Het mkb heeft beperkte online ambities en dat is terug te zien in de cijfers’, aldus onderzoeker William Burghout. ‘Veel mkb’ers zien hun website vooral als visitekaartje. De ontwikkeling van online kanalen krijgt weinig tijd en aandacht. Ook ontbreekt vaak basale kennis, bijvoorbeeld over bezoekersaantallen op de eigen website.’

  

Uitdagingen

Mkb’ers noemen niet omzetgroei, maar verbetering van hun online vindbaarheid als belangrijkste aandachtspunt. 60 procent van bedrijven besteedt aandacht aan dit onderwerp. Er wordt echter weinig tijd voor gereserveerd: 73 procent van de actieve mkb’ers komt niet verder dan 2 uur zoekmachine optimalisatie per week.


Gebrek aan tijd is vaker te zien in het mkb. Zo geeft 76 procent van de mkb’ers aan social media in te zetten, maar slechts 36 procent van hen besteedt hieraan meer dan 2 uur per week. Hetzelfde beeld bij e-mailmarketing: bijna 70 procent van de mkb’ers geeft aan e-mails te versturen, maar 60 procent doet dit slechts enkele keren per jaar.  

  

Effect online middelen

Het mkb zet dus verschillende online middelen in, maar de effectiviteit blijft vaak onduidelijk. 42 procent van de respondenten weet bijvoorbeeld niet hoeveel bezoekers de eigen website trekt. Hetzelfde beeld is te zien bij inzicht in herkomst van de omzet. Bijna 1 op de 3 mkb’ers weet niet welke bijdrage het online kanaal levert aan de eigen omzet.  

Benchmark beschikbaar

Alle uitkomsten uit het onderzoek zijn verwerkt in een online benchmark. Met dit vergelijkende onderzoek kunnen mkb’ers zelf de stand van hun online prestaties toetsen aan de hand van data van collega-bedrijven.

De volledige benchmark kan gemaakt worden op: www.eziner.nl/mkb-benchmark/. Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar op www.webtexttool.com/nl/benchmark/.     

De redactie

Recent Posts

Ommekeer voor Nederlandse industrie op handen

Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…

23 uur ago

Welke gevolgen heeft de Miljoenennota voor de industrie?

Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…

24 uur ago

Aantal faillissementen valt hoger uit dan verwacht

Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…

1 dag ago

ERP-systeem voor kleine bedrijven in de maakindustrie

ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…

2 dagen ago

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

2 dagen ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

2 dagen ago