Ongeveer 40 Nederlandse en Duitse ondernemers reisden 1 april 2014 naar Duisburg om zich te laten informeren over de recente ICT-mogelijkheden in de staalhandel en over de betekenis van Nederland voor Europa’s grootste staalbedrijf. Ook legden ze contacten met nieuwe zakenpartners uit het buurland.
De tool wordt inmiddels veelvuldig gebruikt. ‘We registreren zo’n 150.000 bezoeken per maand. Een op de twee klanten volgt zijn bestellingen regelmatig online’, vertelt Hetkamp. Vooral Nederlanders zijn erg te spreken over de online tool: het merendeel van de Nederlandse klanten maakt gebruik van Steel-Online. Daarnaast raakt het systeem van automatische datauitwisseling (EDI) steeds meer ingeburgerd onder klanten. Meer dan de helft van alle bestellingen bij ThyssenKrupp Steel Europe zijn tegenwoordig volledig geautomatiseerd.
Na deze uitleg kregen de kregen de ongeveer 40 deelnemers een rondleiding over het bedrijfsterrein met een totale oppervlakte van 9 vierkante kilometer. Tussen haven en hoogoven zagen ze de weg die het materiaal aflegt tijdens de staalproductie. Ook hier was sprake van een belangrijk grensoverschrijdend aspect: ‘Alle grondstoffen worden aangeleverd vanuit Rotterdam’, aldus de gids. Het benodigde ijzererts komt uit Brazilië en wordt in Rotterdam op binnenvaartschepen geladen – een voortdurende bevoorradingsstroom over de Rijn. De fabriek, die zeven dagen per week in drie-ploegen-dienst werkt, heeft 70.000 ton ijzererts nodig – per dag.
Tot slot nog een leuke anekdote die we hoorden tjdens de ronddleiding. In de jaren zeventig breidde ThyssenKrupp uit met negen nieuwe fabriekscomplexen. De vraag die toen kwam waar ze de uitgegraven aarde moetsen laten. De oplossing kwam uit Nederland, die de overtollige aarde gebruikten voor inpoldering van het IJsselmeer. Dat betekent eigenlijk als het ware dat dat de bewoners van de provincie Flevoland over Duitse bodem lopen.
Het project ‘2 connect Business’ wordt in het kader van het Interreg IV-A programma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), door de provincie Gelderland en het ministerie van Economische Zaken uit Noordrijn-Westfalen. Het wordt begeleid door het programmamanagement bij de Euregio Rijn-Waal.
De nieuwste hoogoven, Hoogoven 8 bij ThyssenKrupp Steel Europe in Duisburg. Deze draait sinds 2007 en zal nog zeker een kleine 20 jaar volcontinu staal produceren voordat die vervangen zal moeten worden. (Foto’s: Vraag en Aanbod)
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…