Dit meldt Noviostaal in zijn nieuwsbrief Het Staaljournaal van 13 februari. Volgens de Wychense staalleverancier bedoelt een staalproducent hiermee de dagprijzen (spotmarkt) en prijzen voor nog niet afgeronde besprekingen voor bijvoorbeeld kwartaal- en halfjaarcontracten.
De afnemers, die zich over deze prijsstijging verrast vertoonden, wijzen op de toch wat afgezwakte economische groei en op de ingezakte automobielproductie, waardoor ook de vraag naar staal gedaald is. Bijvoorbeeld de uitlevering van gewalst staal in Italië in 2018 nam af doordat de automobielproductie daalde met ca. 8-10 procent. Als gevolg van die productiedaling zijn de voorraden bij de handelaren en servicecenters (SSC’s) aanzienlijk toegenomen. De dagprijzen in Italië kwamen daardoor onder druk te staan, omdat de distributeurs en SSC’s probeerden hun voorraden snel af te bouwen.
Bedrijven wijzen bovendien ook nog op het goedkope Turkse importstaal, dat de Spaanse en Italiaanse markt overspoeld heeft. Tegelijkertijd stellen vele afnemers ook vast, dat de Europese staalmakers momenteel hoeveelheden uitleveren, die meestal fors groter zijn dan de gespecificeerde tonnages zoals vermeld in de oorspronkelijke bestellingen. Ook wordt gezegd, dat de meeste fabrieken zich aan de bevestigde levertijden houden. Dit lijkt er volgens hen op te duiden dat de fabrieken niet al te ruim in hun orders zitten. Met andere woorden: waarom prijzen verhogen?
De afnemers, die deze prijsverhoging echter wel zagen aankomen, wijzen onder andere op de grote problemen die ertsproducent Vale ondervindt. Zijn Braziliaanse mijn (genaamd ‘Brucute’) heeft een jaarlijkse productie van ca. 30 miljoen ton, die nu vanwege de rampzalige dambreuk volledig stil ligt. Als gevolg hiervan is ijzererts aanzienlijk schaarser geworden.
De dagprijs van ijzererts is in korte tijd dan ook fors gestegen en nadert zelfs de 100 dollar per ton. Gevolg hiervan is dus dat de productie van staal duurder geworden is. Ook stelt men dat de Duitse automobielproductie sinds medio januari weer wat aangetrokken is. Voeg daarbij de verwachting, dat de behoefte aan staal in China zal aantrekken omdat de vakanties wegens het Chinese Nieuwjaar beëindigd zijn en tegelijkertijd het feit dat de huidige importprijzen vanuit o.a. Turkije stijgen, dan is voor die redenatie ook wel wat te zeggen.
De EU-autoproducenten hebben het echter voor elkaar gekregen dat de Europese Commissie de importquote van verzinkt staal ten behoeve van de automobielindustrie verruimd heeft. Per 2 februari heeft de Europese Commissie de ingevoerde tijdelijke importheffingen als definitief bepaald, waarbij de quotes in omvang neerwaarts werden bijgesteld. Nu men echter tot deze verruiming is overgegaan- het betreft totaal ca.600.000 ton- zal die hoeveelheid logischerwijs niet binnen de EU ingekocht gaan worden, maar bijvoorbeeld in Azië.
De staalfabrikanten denken daarnaast dat de definitief ingevoerde importheffingen met deze quotes toch te ruim zijn vastgesteld. Deze quotes mogen namelijk per jaar met 5 procent toenemen, terwijl de groei van de staalbehoefte binnen de EU de komende jaren geschat wordt op ca. 1 procent per jaar. Over dat bezwaar heeft de Europese Commissie nog geen uitlatingen gedaan. Het is deze opsomming van argumenten die het lastig maakt een goede prognose over de prijsontwikkeling te maken. Velen insiders denken wel dat de marktsituatie eind deze of begin volgende maand wat helderder zal zijn.
Noviostaal geeft per 13 februari 2019 de volgende fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton (de genoemde prijzen zijn indicatief, circa en geheel vrijblijvend):
In februari 2019 daalden alle soorten staalprijzen. De dalingen varieerde tussen -5 en -25 euro per ton ten opzichte van de staalprijzen in januari 2019
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…