Ook voor kleinere bedrijven is digitalisering interessant

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Nederlandse bedrijven hebben het druk, vele zien een flinke toename in het aantal opdrachten. Dat is natuurlijk positief, maar het betekent wel dat drukke bedrijven met minder personeel geen of minder tijd hebben om lange termijn investeringen in zichzelf te doen. Bijvoorbeeld op het gebied van digitalisering.

In Nederland deed bijna vijftig procent van de kleinere bedrijven, vijf tot vijftig werknemers, het vorige jaar niets aan digitalisering (onderzoek CBS, augustus 2023). Volgens een onafhankelijk onderzoek van reichelt elektronik onder 250 Nederlandse industriële bedrijven vindt 46 procent van de kleinere bedrijven dat hun bedrijf niet geavanceerd genoeg is op het gebied van digitalisering.

Thomas Kruse, productmanager bij Reichelt elektronik, meent dat deze bedrijven ondanks drukte toch meer zouden moeten investeren in digitalisering: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat ook kleinere bedrijven uiteindelijk baat hebben bij digitalisering. Het is een belangrijke stap die verandering teweeg zal brengen. Bovendien is digitalisering ook essentieel om rendabel te blijven.’

Nieuw personeel met digitale vaardigheden

Drie kwart van de ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten volgens het CBS. Het is dan ook begrijpelijk dat vooral kleinere bedrijven zich overweldigd voelen. Laat staan ruimte en tijd hebben om digitale veranderingen door te voeren. Het tekort aan vaardig personeel is voor een op de zes bedrijven de grootste belemmering om te digitaliseren volgens het onderzoek van het CBS. Het zijn voornamelijk de zeer kleine bedrijven die afzien van investeringen in een digitale strategie. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel, want nieuwe werknemers met sterke digitale vaardigheden zijn hard nodig bij deze bedrijven. Maar juist de nieuwe en jongere werknemers vinden gedigitaliseerde processen erg belangrijk en kiezen eerder voor een werkgever die hierin investeert. In het onderzoek van Reichelt elektronik kwam naar voren dat 38 procent van de ondervraagde kleinere bedrijven het investeren in het aantrekken van nieuw personeel met digitale vaardigheden belangrijk vindt.

Risico’s níet digitaliseren

Wanneer een bedrijf te weinig of niets aan digitalisering doet en vertrouwt op papieren in plaats van digitale documenten raakt het al snel achter. Gegevensverlies en -diefstal zijn niet de enige bedreigingen. Een slechte planning, niet transparant kunnen zijn in de uitvoering van projecten, gebrekkige communicatie binnen het team en geen mogelijkheden tot standaardisatie leiden vaak tot mindere prestaties van werknemers.

Het gebruik van digitale hulpmiddelen helpt bij deze uitdagingen. Ze geven medewerkers meer ruimte voor flexibiliteit, groei en meer efficiëntie. Denk aan gedeelde toegang tot clouddocumenten, hiermee wordt in real-time samengewerkt en is het niet nodig om met verschillende versies te werken. Ook in klantcontact is communicatie het sleutelwoord. Digitale oplossingen helpen een bedrijf om snel in te spelen op vragen en behoeften van klanten en zo blijvende klanttevredenheid te creëren. 

Digitale zichtbaarheid

Hoe past een klein bedrijf digitalisering dan het beste toe? Digitalisering betekent niet zoveel mogelijk dure softwaretools kopen. Het betekent het integreren van digitale tools in bestaande processen en het stroomlijnen daarvan. Dit alles begint met een goed functionerend en veilig netwerk. Eerste stap is kijken wat nodig is om een gedegen netwerk op zetten of het bestaande netwerk te verbeteren. Daarna volgt het aanschaffen, installeren of configureren van deze benodigde middelen.

Digitale zichtbaarheid in de vorm van een eigen website, een social media kanaal of een vermelding in een bedrijvengids is net zo belangrijk. Dit vergroot de zichtbaarheid en beantwoordt de eerste vragen van potentiële klanten. Digitale tools kunnen ook heel wat repetitieve werkzaamheden overnemen. Orderbeheersystemen maken een efficiënte planning, real-time communicatieplatforms stimuleren een snellere besluitvorming en digitale boekhouding stuurt automatisch de facturen uit. 38 procent van de ondervraagde kleinere bedrijven gaf aan voornamelijk de administratieve taken te willen digitaliseren. De aanbieders van digitale tools bieden vaak ook trainingen aan om personeel te helpen bij het gebruik ervan. Alle digitale oplossingen zijn ontworpen om bestaande en welbekende problemen te verhelpen en de werkdruk van het personeel te verminderen. Digitalisering kan dus enorm behulpzaam zijn. 

Digitaliseren in 2024

Ook in 2024 is het enorm belangrijk om te investeren in digitalisering van de bedrijfsprocessen omdat het zorgt voor innovatie, daardoor verbetert het de concurrentiepositie op korte én lange termijn. Kritieke gebeurtenissen hebben zo minder invloed op de stabiliteit van het bedrijf omdat deze flexibeler is. De processen zijn slanker en er is een bredere beschikbaarheid van middelen.

Een goed onboardingprogramma of een opleiding voor nieuwe medewerkers maken het bedrijf aantrekkelijker voor sollicitanten. Veel digitale oplossingen zorgen ervoor dat deze processen geoptimaliseerd worden en zijn inmiddels zo geavanceerd dat ze helemaal aan te passen zijn naar de individuele behoeften. Bovendien zijn ze een stuk betaalbaarder dan een aantal jaar geleden. 

Doe het meteen goed

De meeste bedrijven willen graag digitaliseren, maar door drukte en volle agenda’s ontbreekt de prikkel vaak om het ook echt uit te voeren. Investeren in digitalisering op het gebied van financiën en inkoop staan bij velen bovenaan de lijst. Ook maken steeds meer bedrijven de stap naar social media. Het is belangrijk om deze digitalisering niet halfslachtig aan te pakken. Het is namelijk een enorme kans om het bedrijf weerbaar te maken tegen concurrenten en om een aantrekkelijke partij te zijn voor nieuwe geschoolde werknemers. Kortom, digitalisering is onmisbaar om te overleven in de moderne economische omgeving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *