OOM start op 1 januari 2010 weer met Persoonlijke Trainings Toelage

Op dinsdagmorgen vlak voor het jubileumcongres is in het bestuur van OOM overeenstemming bereikt over een ‘nieuwe PTT’. Vraag en Aanbod sprak na afloop van het jubileumcongres met Erik Yperlaan, directeur van OOM over de veranderingen in de PTT.
 

De PTT wordt gefinancierd uit de heffingsbijdrage van 0,6 procent van de loonsom, zoals in de CAO voor de bedrijfstak metaalbewerking is vastgesteld. De PTT is specifiek door OOM ingesteld voor werknemers in de metaalbewerking. ‘Doel van deze toelage was om het urgentiebesef voor en het behoud van vakmanschap bij de werknemer en de werkgever te vergroten’, zegt Yperlaan. Daarvoor kon de werknemer maximaal 1.500 euro in twee jaar aanvragen voor opleidingen en cursussen. De medewerker werd daarin begeleid door in samenwerking met de werkgever een Persoonlijk Opleidings Plan (POP) op te stellen. Met deze POP kon dan subsidie worden aangevraagd voor een cursus.

Succes van PTT

‘Van meet af aan was deze vorm van subsidie een groot succes. Al in 2008 moest er geld bij’, vertelt Yperlaan. Vanaf begin 2009 liep het echt storm. Dat kwam volgens Yperlaan mede doordat de werknemers deze subsidieregeling gingen ontdekken. ‘Daardoor werden we gedwongen de subsidiekraan op 8 juni dicht te draaien, het geld was op’, zegt Yperlaan. In die anderhalf jaar hebben ongeveer 38.000 werknemers gebruik gemaakt van deze regeling. Dat kostte wel een slordige 28 miljoen euro, bijna 50 procent boven het vastgestelde budget voor twee jaar.

Dat de regeling zo’n groot succes was, werd ook veroorzaakt door de ruimhartigheid van de regeling. Je kon er volledig op kosten van OOM je aanhanger- of truckrijbewijs halen. En zonder eigen bijdrage kon je voor de beschikbare 1.500 euro met gemak een complete CADCAM cursus volgen. Dat bijvoorbeeld kan straks niet meer.

Nadruk op vaktechnische cursussen

Yperlaan vertelt dat er dinsdagmorgen in het bestuur van OOM op hoofdlijnen overeenstemming is bereikt. ‘Precieze details zijn nog niet bekend maar die worden voor half december bekend gemaakt’, belooft Yperlaan. Hij weet al wel te vertellen dat bij de PTT de nadruk meer zal komen te liggen op vaktechnische cursussen. ‘Het behalen van een truck- of aanhangrijbewijs kan niet meer met hulp van de PTT. Cursussen op het gebied van veiligheid, milieu of arbo worden maximaal voor 25 procent vergoed. Deze kennisoverdracht behoort bij vmbo of mbo te liggen.’ Yperlaan stelt dat OOM zich in de toekomst extra zal gaan inzetten om deze kennis in de leerdoelen van VMBO en MBO op te laten nemen.

‘Duidelijk is ook dat het budget per PTT fors omlaag gaat. Voor vaktechnische cursussen gaat ook een maximum bijdrage per cursus gelden, namelijk van 50 procent van de totale kosten van de cursus. De ‘nieuwe PTT’ is gunstiger voor kleinere bedrijven. In de nieuwe regeling is namelijk een maximum aan het aantal deelnemers per bedrijf gesteld van 20 procent, met een minimum van 5 om de kleinere bedrijven tegemoet te komen. Tenslotte kan in de nieuwe regeling alleen subsidie worden toegekend indien deze vooraf is aangevraagd en niet meer achteraf zoals dat kon in de oorspronkelijke regeling.’

 

Gerard ten Bulte

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

12 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

12 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

13 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

14 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

16 uur ago