Met de overname van Opel werd het assembleren van auto’s een succes voor Frank Stronach. Ondanks de crisis versterkte zijn positie als first tier supplier. Hij denkt in de toekomst te profiteren van de elektrische auto. Magna International werkt hier aan samen met Ford.
Sterker uit de crisis
‘Dit zijn kansen die direct uit de crisis in de auto-industrie voortkomen’, aldus Stronach. Hij denkt dat zijn Magna International sterker uit deze crisis komt.’ De topondernemer verwacht dat een aantal toeleveranciers de crisis niet overleeft: ‘Het is jammer als goede bedrijven slachtoffer van de crisis worden.’
Banken hebben schuld
De toeleverancier geeft de banken de schuld van de crisis. ‘Zij hebben gespeculeerd en dat hadden ze nooit mogen doen.’ Daarnaast legt hij schuld neer bij de regeringen van de Westerse industrielanden. Die volgens hem ‘onvoldoende regels voor de financiële sector hebben gesteld’.
Consequenties
We moeten voorkomen dat er massawerkloosheid ontstaat, want dan koopt niemand meer. Tegelijkertijd beseft hij dat het soms nodig is hard in te grijpen. Ontslagen probeert hij zo lang mogelijk uit te stellen. ‘Medewerkers proberen we elders te plaatsen. Daarom hebben we altijd clusters van fabrieken in eenzelfde regio.’
Frank Stronach denkt dat de wereld verandert door de kredietcrisis: ‘Ondernemers moeten weer leren calculeren. Dan pas kun je succesvol zijn. Het is te gemakkelijk geweest om orders te vinden.’
Oplossing
Een kant en klare oplossing voor de problemen heeft hij niet. ‘Belangrijk is eerst dat er weer rust en vertrouwen komt.’ Hij geloof niet in miljarden die overheden spenderen in de hoop iets op te lossen. ‘Je moet weten waarom het slecht gaat. En dan subsidiëren en kredieten beschikbaar stellen.’