Dat meldt het AD. Met de flyer dacht het technisch bemiddelingsbureau Westmore de aandacht te vestigen op de voorrondes voor de jaarlijkse laswedstrijden. Westmore sponsort deze rondes voor de regio Zuid.
De promotie pakte echter iets anders uit dan gehoopt. Het VHTO Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek – warm pleitbezorger om meer meisjes voor het technisch beroep te laten kiezen – spreekt van ‘puur seksisme’. ‘Dit is echt absurd’, reageert Cocky Booij, directeur VHTO. ‘Ongelooflijk dat een bedrijf zo’n vrouwonvriendelijke actie bedenkt. Hier gaat het imago van de techniek als branche die juist ook meer vrouwen willen werven. Vandaag is het Internationale Vrouwendag. Dit toont maar aan: we zijn er nog lang niet.”
De directeur van het technisch bemiddelingsbedrijf – hij heeft zijn fiat gegeven aan de poster – zegt er niet zo zwaar aan te tillen. ‘ik vond het juist wel grappig’, zegt directeur Franklin van den Brand.
‘Er is een schrijnend tekort aan vaklieden. Met deze poster willen wij een steentje bijdragen aan meer meisjes in de technieksector. Het idee was om aandacht te trekken. Het had net zo goed een andere afbeelding kunnen zijn, zoals een teddybeer.’
Het Nederlands Instituut voor Lastechniek (NIL), dat de landelijke wedstrijden organiseert, vindt de foto ‘ongepast’. In een reactie zegt NIL zich hiervan te distantiëren. ‘Dit is geen positief beeld voor vrouwen in de lastechniek’, reageert Bram van der Valk
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…