Opmars Chinese machinebouwers in Europa

Wie de afgelopen beurzen goed rond keek, zag dat het aantal Chinese machinebouwers dat voet aan de grond probeert te krijgen in Europa, toeneemt.

‘In 2004 stonden we op EuroBlech met een standje van 24 vierkante meter. Als een van de weinigen. Nu staan er op de beurs al meer dan dertig Chinese machinebouwers’, zegt Zhang Shishun, vicepresident van Jier Machine-Tool Group , een van de grotere Chinese fabrikanten van kantpersen en andere machines voor de plaatbewerking.

Met ruim vierduizend medewerkers haalt het bedrijf een omzet van meer dan 250 miljoen Amerikaanse dollar. Shishun praat op de grote Jier-stand in hal 27 van EuroBlech vrijuit. ‘Ik denk dat we dichtbij de Europese kwaliteit zitten met onze machines. Chinese fabrikanten zullen de komende jaren marktaandeel winnen.’

Chinese kampioenen

In een recente studie waarschuwt het consultancybureau Oliver Wyman voor een mega trendverandering in de machine-industrie. De onderzoekers zeggen in hun studie Maschinenbau 2015, Strategien für eine veränderte Welt (december 2010) dat China in een aantal strategische sectoren nationale kampioenen ontwikkelt die ondertussen meerdere miljarden aan omzet realiseren, 20 tot 40 procent per jaar groeien en doorgaans dubbelcijferige EBIT-marges kennen. De meeste van hen zijn tot nog toe vooral op de thuismarkt actief gebleven.


‘Maar’, aldus het rapport van Oliver Wyman, ‘hou er rekening mee dat ze in de komende jaren versterkt gaan exporteren.’ Het nieuwe Chinese vijfjarenplan maakt industriële capaciteit vrij voor de export. Deze trend heeft zich al in gang gezet. Vorig jaar hebben de Chinese machinebouwers hun aandeel in de wereldmarkt uitgebreid naar 25 procent. De kleinste van de top vijftien van Chinese machinebouwers boekte in 2009 een omzet van 1,1 miljard euro; de grootste 5,8 miljard euro (zie tabel).

Koreanen zoeken Europa op

En wat voor China geldt, geldt voor meer Aziatische landen. In meerdere landen in het Verre Oosten beginnen machinebouwers naar de Europese markt te kijken. Op de AMB in Stuttgart exposeerde bijvoorbeeld YG-1, een Koreaanse gereedschapfabrikant. Het bedrijf wil in eerste instantie de Duitse markt veroveren met vijf gespecialiseerde vakhandelaren. Ook in het verhaal van deze Koreaanse gereedschapproducent klinkt door dat de druk van goedkope Chinese producten het bedrijf dwingt naar een hoger segment te gaan. En daar is Europa weer een aantrekkelijke markt voor.

Technologie nodig

Welk antwoord moeten de Europese fabrikanten op de Chinese bedreiging geven? De technologische voorsprong behouden, zegt Peter Neumann van het Oostenrijkse Engel. ‘Alleen met technologie kunnen we onze positie ten opzichte van de Chinese concurrentie behouden.’ Dat zal echter nog een hele uitdaging worden, als je kijkt naar de uitstroom aan Europese ingenieurs die met pensioen gaan en de geringe aantallen ingenieurs die uit West-Europese universiteiten op de arbeidsmarkt komen.

‘Het dreigend gebrek aan vakmensen is dan ook onze grootste bedreiging. Jammer genoeg ziet de politiek dit onvoldoende. Men realiseert zich niet dat wij zonder jonge ingenieurs onze technologische voorsprong niet kunnen vasthouden.’ Maar zelfs dan is het de vraag of de Europese machine-industrie bestand is tegen de Chinese concurrentie.

Het volledige artikel ‘Opmars uit het oosten’ in Vraag en Aanbod:

 Opmars uit het oosten.

De studie studie ‘Maschinenbau 2015, Strategien für eine veränderte Welt’ van consultancybureau Oliver Wyman:

 Maschinenbau 2015.