Bij Tata Steel in IJmuiden vonden vanochtend weer nieuwe werkonderbrekingen plaats. Nadat afgelopen woensdag de grondstoffentoevoer stil viel, hebben nu de verladers van bootcontainers het werk neergelegd. Ook de magazijndienst staakt in zeven magazijnen.
Roel Berghuis, bestuurder FNV Metaal: ‘Bij deze afdelingen is de vrees dat het werk in de toekomst uitbesteed gaat worden. Dat is dan ook een van onze eisen: geen onderdelen van Tata Steel in IJmuiden verkopen.’
De verladers werken in verzendhal Walserij West. Ze vullen daar bootcontainers met ertsen en treinen voor andere fabrieken. Die stroom droogt nu op door de staking, die door de ochtendploeg van dertig man vanaf 6.00 uur vanochtend is gestart. Een uur later begon de staking in het magazijn, die duurt tot 15.00 uur. In totaal werken daar 66 mensen.
Onvermijdelijk
Dat het werk deze week neergelegd zou worden, was volgens de bond onvermijdelijk, nadat de directie van Tata Steel Nederland niet in ging op de eisen van werknemers. Ze willen onder andere de garantie dat er geen gedwongen ontslagen vallen en dat er geen banen verdwijnen. Verder eist het personeel dat afspraken in het Werkgelegenheidspact verlengd worden tot 2026 en dat er geen onderdelen van Tata Steel Nederland verkocht worden.
Duizenden banen
Het rommelt al een tijd bij Tata Steel, sinds de Indiase eigenaren bij Tata Steel Europe duizenden banen willen schrappen. Vorige maand werd plotseling directievoorzitter van Tata Steel Nederland Theo Henrar de laan uitgestuurd. ‘Dat was voor heel veel medewerkers de druppel. Ze zijn het zat en willen zekerheid over het voortbestaan van Tata Steel in IJmuiden’, aldus Berghuis. De bond zegt nog steeds geen goede uitleg over het vertrek van Henrar te hebben gekregen.
Strategische toekomst
De stakingen van vandaag gaat ook over de strategische toekomst van het bedrijf. Zo willen de medewerkers absoluut niet dat Tata Steel Nederland en Tata Steel UK bij elkaar gevoegd worden. Berghuis: ‘IJmuiden is al jaren winstgevend, draait dus goed. De bond en het personeel willen die winsten investeren in IJmuiden, om zo de kennis en kunde daar te behouden. Ook zijn er veel investeringen nodig om de milieu- en CO2-problemen aan te pakken.