Categories: Actueel

Orders aftikken op en na de EMO

De stemming in de hallen was positief en veel exposanten waren aangenaam verrast door het hoge bezoekersverkeer op hun stand. Bij de start van EMO Hannover was er nog enige ongerustheid over dat bedrijven hun reisbudget aan het inkrimpen waren. Volgens de beursorganisatie viel dit alleszins mee want het percentage van de bedrijfsleiders onder de beursbezoekers was met 58 procent ongeveer net zo hoog als twee jaar geleden. Ongeveer de helft hiervan kwam met investeringsplannen, en voor buitenlandse bezoekers was dit percentage zelfs nog hoger, namelijk meer dan 62 procent. 25 procent van de aanwezigen heeft tijdens de beurs daadwerkelijk orders geplaatst of is van plan dit in de nabije toekomst te doen. En nog eens 20 procent is van plan na de beurs hun geld uit te geven.

Umati

‘EMO is onze belangrijkste vakbeurs ter wereld. Letterlijk iedereen die voor ons bedrijf belangrijk is, is hier aanwezig’, zegt Riejanne van Dijk, marketing manager bij Dymato uit Veenendaal, leverancier van merken als Hyundai Wia, Hanwha, Mitsubishi, Röders en Hegenscheidt. ‘Netwerken is hier absoluut mijn topprioriteit. Partners ontmoeten en ideeën uitwisselen over nieuwe ontwikkelingen is mijn belangrijkste reden om hier in Hannover te zijn. Dit jaar was ik vooral geïnteresseerd in de umati-standaard interface, die voor ons bedrijf een heel spannend vooruitzicht is’, aldus de marketing manager.

Zij werd beloond met een grote umati showcase, die 110 machines van 70 internationale bedrijven en partners met elkaar koppelde en daarmee aantoonde dat deze universele interface tussen machines en IT-systemen voor alle producttypen kan functioneren. Volgens umati projectmanager Alexander Broos ‘is de respons op umati onder de partners en hun klanten enorm geweest. Onze volgende opdracht is om de OPC UA-specificatie zo snel mogelijk te introduceren.’

Sterke Aziatische aanwezigheid

Meer dan de helft van alle aanwezigen kwam uit het buitenland, vrijwel gelijk verdeeld over Europese landen en overzee. Bijzonder indrukwekkend was de groei van 20 procent van buitenlands bezoek in vergelijking met het evenement in 2017. Aziatische gasten vertegenwoordigden bijna een derde van de bezoekers uit het buitenland, met China, Japan, Taiwan en India aan kop in de ranglijst. Andere landen met een sterke vertegenwoordiging op het evenement waren Italië, Polen, Zweden, Rusland en Turkije.

Op de EMO van dit jaar stonden ook de eerste Artificial Intelligence-applicaties in de start-up area. Naast de grote belangstelling voor AI en machinaal leren werd de interesse van de bezoekers voor toekomstvisies weerspiegeld in de bijbehorende evenementen en fora. Ook werd er aandacht besteed aan additieve processen, IIoT, 5G en niet in de laatste plaats OPC UA of umati, de nieuwe standaard interface tussen machinegereedschappen en overkoepelende IT-systemen.

De volgende EMO zal van 4 tot 9 oktober 2021 in Milaan worden gehouden.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

22 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago