Voor een hijsopdracht voor het hijsen van zestien treinstellen, maakte Comexas, gespecialiseerd in zeetransporten naar Midden-Afrika, gebruik van hijsmaterieel van LGH Hijsmaterieel.
Het bedrijf huurde een modulift 250 van 19 meter lang en twee modulifts 50 van 3,5 meter lang, inclusief het bijbehorende aanslagmaterieel. De zestien treinstellen moesten worden verscheept vanuit de haven van Antwerpen naar Casablanca, in Marokko. De treinstellen wogen 46 ton per stuk en waren 27 meter lang.
Veiligheid
Hugo Stijnen, operational manager bij Comexas: ‘Vooral de lengte van de treinstellen was een uitdaging. Bovendien hadden we te maken met de aanwezigheid van slechts één kraan in Casablanca. Om een dergelijke lengte veilig te kunnen hijsen, is specialistisch hijsmaterieel nodig. Anders breekt zo’n treinstel doormidden. Daar beschikken wij zelf niet over. Daarom hebben we ervoor gekozen het materieel te huren. Veiligheid is daarbij voor ons van groot belang.’ De hijsopdracht voor het hijsen van de treinstellen, vond twee weken geleden plaats. De treinstellen die werden verscheept, waren verkocht aan de Marokkaanse spoorwegen. ‘Het komt wel vaker voor dat Marokko dergelijke aanbestedingen doet voor gebruikte spoorwegmaterialen. Deze personenwagons krijgen op deze manier een tweede leven’, zegt Stijnen, die vervolgt: ‘Wij vinden het belangrijk dat de partij waarmee we bij dit soort opdrachten werken, zich aan de afspraken houdt, tijdig levert, binnen de budgetten blijft die wij ervoor hebben gesteld en ons voorziet van veilig en gecertificeerd materieel. Met LGH hebben we daarin een goede partij gevonden.’
Veilig hijsen
Huub Zonneveldt, sales engineer bij LGH: ‘Veiligheid staat bij ons voorop. Al ons materieel is gecertificeerd en voldoet aan de gestelde eisen. Wij denken mee met de klant, hoe een opdracht beter of veiliger kan worden vervuld. En als klanten willen, kunnen zij veiligheidscursussen bij ons volgen. Veiligheid heeft prioriteit nummer één.’