Bedrijven uit de provincie Overijssel en Gelderland denken dat ze met Smart Industry een belangrijk concurrentievoordeel kunnen behalen. Veel mkb’ers geven echter aan dat het ze aan de juiste kennis ontbreekt, grote bedrijven zien problemen bij de acceptatie van nieuwe (smart)businessmodellen. Van de ondervraagde 204 kleine en middelgrote bedrijven zegt bijna 40 procent over te weinig kapitaal te beschikken om noodzakelijke investeringen te kunnen doen.
Dit blijkt uit het rapport ‘Actieagenda Smart Industry Oost-Nederland’ dat tot stand is gekomen door bijdragen van 204 bedrijven uit deze regio. Waar anders dan bij ‘smartbedrijf’ bij uitstek Koninklijke Auping in Deventer werd het rapport door ceo Aart Roos overhandigd aan gedeputeerden Annemieke Traag (van Gelderland) en Eddy van Hijum (van Overijssel). Even daarna mocht Ineke Dezentjé Hamming als voorzitter van Team Smart Industry via een FaceTime verbinding het rapport digitaal ontvangen.
Het team van Dezentjé, waar onder meer het Ministerie van Economische Zaken deel van uitmaakt, heeft op landelijk niveau onderzocht welke kansen Smart Industry biedt en deze op 22 januari als actieagenda met een grote manifestatie gepresenteerd. Overijssel en Gelderland zijn nu de allereerste twee provincies met een eigen aanpak. Later deze week volgen ook Brabant met een Smart-presentatie.
Oostelijk Smart
Volgens het rapport is Oost-Nederland ‘goed gepositioneerd’ om de transitie naar Smart Industry te maken. Het is niet voor niets dat van de 10 Fieldlabs die op 22 januari zijn gestart er 6 een basis hebben in het oosten en 2 zelfs worden getrokken door bedrijven uit het oosten: Smart Bending door 247 Tailor Steel uit Varsseveld en Secure connected systems garden door Thales Nederland uit Hengelo. Dit komt volgens het rapport vanwege de aanwezigheid van een sterk HTSM-kennisinfrastructuur (hightech systemen en materialen), een high tech maakindustrie en een uitgebreide traditionele maakindustrie (metaal, kunststof en textiel).
Een van de conclusies uit het rapport is dat zowel het bedrijfsleven als de overheid zich sneller bewust moeten worden van de grote kansen die Smart Industry biedt voor toekomstige economische groei en werkgelegenheid. Behalve een beter begrip van de mogelijkheden vragen bedrijven om gerichte investering door de overheid. Bedrijven in Oost-Nederland verwachten dankzij Smart Industry onder meer kostenefficiënter te kunnen produceren door verbeterde ketenintegratie. De geografische ligging nabij Duitsland wordt gezien als extra voordeel om kansen te verzilveren.
Actieagenda
Het initiatief voor de actieagenda is genomen door de beide provincies in nauwe samenwerking met de volgende kennispartners en werkgeversorganisaties: Oost NV, Kennispark Twente, TNO, FME, VNO-NCW Midden, Kamer van Koophandel, de Koninklijke Metaalunie, de regionale centra voor technologie, Kennispoort Zwolle en Stedendriehoek Innoveert. Aan het rapport hebben 204 bedrijven en kennisorganisaties meegewerkt, onder meer via workshops en interviews.
‘Nu dit rapport klaar is zal het vervolgtraject worden ingevuld met concrete acties’, zegt Pieter Dillingh, directielid van Kennispark Twente. Hij doelt dan op acties om de middelgrote en kleine industriële bedrijven te betrekken bij Smart Industry, het verder invulling geven aan de Fieldlabs en het arrangeren van financieringsvormen.
Slimme processen
Smart Industry is het koppelen van geavanceerde ICT aan productieprocessen binnen de bedrijfsketen met als resultaat veel efficiëntere en slimmere productieprocessen, producten en ondernemingsmodellen die beter en sneller op de behoeften van de markt kunnen inspelen. Duitsland noemt Smart Industry de vierde industriële revolutie. Ook landen als China en de Verenigde Staten onderkennen het belang ervan en investeren erin.
Smart Industry zou met name binnen de maakindustrie kansen bieden. De opstellers van de Oostnederlandse agenda zien behalve kansen voor de eigen high tech maakindustrie ook mogelijkheden voor de voedingsindustrie, gezondheidszorg en energie- en milieusector. Belangrijke thema’s zijn onder meer het vergroten van de bewustwording (en daarmee de kennis) over Smart Industry, het verbinden van initiatieven, het bouwen aan business cases, het versnellen van startups en het ontwikkelen en delen van kennis in zogeheten fieldlabs, proeftuinen en open innovatiecentra.