Voor de toeleveringsindustrie aan de luchtvaart, is dit één van de belangrijkste beurzen ter wereld. De machine van SLM Solutions kenmerkt zich doordat in beide bewegingen in X-richting het product opgebouwd kan worden. Bij andere machines beweegt de tafel telkens nadat een laag is opgebouwd naar de uitgangspositie, wat extra tijd kost. SLM biedt daarnaast een open besturing, die gebruikers de mogelijkheid biedt om het opbouwproces te beïnvloeden. Eerder dit jaar kondigde de machinebouwer nog een samenwerking aan met EADS Innovation Works, de Airbusdochter. Gezamenlijk gaat men de komende tijd materialen certificeren, een noodzakelijke stap om de technologie straks industrierijp te maken.
Een concrete toepassing van 3D printen was op Le Bourget te zien bij de Britse toeleverancier 3T RPD. Onlangs kondigde het concern een samenwerking aan met Hittech Group, een Nederlandse industriële groep met onder andere een gieterij en enkele verspanende bedrijven. Hittech gelooft in de mogelijkheden van additive manufacturing en heeft daarom de samenwerking met 3T gezocht. De Britten tonen op de Franse luchtshow onder andere een 250 mm hoog rotorblad, gemaakt van Ti6AI4V. Het is nog een concept dat nu voor het eerst wordt gepresenteerd. Bijzonder aan het onderdeel zijn de interne complexe koelkanalen die je zou kunnen gebruiken om te koelen met vloeistof of met gas.
Het bedrijf ziet dit als één van de grote extra’s die additive manufacturing biedt ten opzichte van conventionele productietechnieken, die veel beperkter zijn op dit punt.
‘Additive manufacturing biedt de luchtvaartindustrie veel kansen die traditionele, materiaal afnemende technologieën, niet bieden’, zegt Ian Halliday, ceo van 3T. ‘We zien de luchtvaart als een groeiende gebruiker van additive manufacturing. Daarom willen we op de beurs de professionals uit deze sector het potentieel van deze technologie tonen en ze inspireren om totaal nieuwe designs te bedenken, die revolutionair zijn voor de luchtvaartindustrie.’ Verleden jaar heeft 3T de certificering voor AS9100 voor metaal gekregen, een certificering voor het gebruik van additive manufacturing van metalen componenten voor de luchtvaartindustrie.
3T gebruikt voor het maken van metalen componenten twee machines van het Duitse EOS, de M270 en de M280. Voor het nabewerken staan er in de machine een draadvonkmachine van AgieCharmilles en een DMC 835V van DMG. Met dit verticaal bewerkingscentrum wordt onder andere het ondersteuningsmateriaal verwijderd.
Daarnaast gebruikt 3T deze machine om waar het nodig is hoge nauwkeurigheden in de componenten aan te brengen. De programmering hiervoor gebeurt vanuit hetzelfde CAM-pakket als gebruikt wordt voor de additive manufacturing machines.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…