De sector Transport en Logistiek komt weer op adem na de lockdowns in China en Europa. Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli minstens twintig procent minder omzet heeft geboekt, is waarschijnlijk beperkt.
Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Het lijkt erop dat veel bedrijven de schade te hoog hebben ingeschat of uit voorzorg NOW-steun hebben aangevraagd. De schade lijkt op het eerste gezicht mee te vallen. Toch blijft een volledig herstel uit, mede omdat tweede-ronde-effecten – een hogere werkloosheid en een toename van faillissementen – in het vierde kwartaal een extra rem op de economie zullen zijn. Zo verwacht ABN AMRO dat de volumes in 2020 met 5,5 procent krimpen. Door de dalende vraag staan in de meeste segmenten ook de prijzen onder druk, waardoor de omzet nog verder zal dalen. ABN AMRO verwacht dan ook dat voor de sector pas in 2021 weer groei (+2,5 procent) in het vooruitzicht ligt. Het zal nog tot 2022 duren voordat de sector volledig is hersteld.
Stikstofcrisis
De meeste landen in Europa worden door de coronacrisis harder geraakt dan Nederland. Hierdoor staat vooral het internationale transport onder druk, zoals in de zeevaart (-9 procent), op het spoor (-10 procent) en in de luchtvracht (-10 procent). Tot nu toe hebben de binnenvaart en het wegvervoer relatief weinig last gehad van de crisis. Door de stikstofcrisis zullen zij echter later dit jaar waarschijnlijk te maken krijgen met een lagere bouwproductie, waardoor transportvolumes zullen dalen. Alleen bij postbezorgers en koeriers (+5 procent) groeiden de volumes, mede doordat veel consumenten de winkelstraten meden. Zo kreeg de pakkettenmarkt door online shoppende consumenten een enorme piek te verwerken.
Europese subsidies
Op termijn zijn de vooruitzichten gunstig en ligt herstel in het verschiet. Ook liggen er kansen om de sector verder te verduurzamen. Europese regelgeving kan hierbij volgens ABN AMRO als vliegwiel fungeren. Zo heeft de Europese Raad vorige maand de ambitie uitgesproken strengere wetgeving in te voeren voor de zeevaart en de luchtvaart. Bovendien stelt de Europese Unie een noodfonds ter waarde van 750 miljard euro beschikbaar om de economie te stimuleren en haar klimaatambities te realiseren. ‘In het akkoord is afgesproken dat van dit bedrag dertig procent moet worden besteed aan ‘klimaatactie’. Dit betekent onder meer dat transportbedrijven op termijn schonere brandstoffen moeten gebruiken en moeten investeren in schonere schepen en vliegtuigen’, vertelt Albert Jan Swart, Sector Econoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. ‘Om dit mogelijk te maken, komen vermoedelijk subsidies beschikbaar voor transportbedrijven, zowel in de zeevaart en luchtvaart als in het wegtransport en de binnenvaart. Het pakket biedt hiermee een sterke financiële prikkel om te investeren in de ontwikkeling van meer duurzame transportmiddelen. Zo kan de verduurzaming van de transportsector in een stroomversnelling komen.’