Dat schrijft Lex Coenen van NovioStaal in zijn maandelijkse nieuwsbrief Het Staaljournaal. Dat de markt niet of nauwelijks reageert komt ten eerste omdat het nog niet duidelijk was of er invoerbeperkende maatregelen genomen zouden worden tegen importen uit Rusland, Oekraïne, Iran en Brazilië. Bovendien is er aan het begin van het derde kwartaal behoorlijk veel materiaal door de grotere servicecenters, handelaren en verbruikers ingekocht, waardoor de voorraden bij deze afnemers behoorlijk opgelopen zijn en er daarmee geen echte noodzaak om direct na de aankondiging van de prijsverhoging weer aan te kopen was. Dan vindt er begin november de een grote beurs (red.: Blechexpo) plaats in Stuttgart, waar veel afnemers meer nieuws hopen te krijgen over de vooruitzichten die de fabrieken hebben.
En tot slot zijn diverse staalfabrieken al in gesprek gegaan met de automobielindustrie over de contracten voor 2018. De staalmakers zijn dit jaar die onderhandelingen erg vroeg begonnen, want normaal vinden deze pas in november of december plaats. Kennelijk willen zij de trend gaan zetten voor de gesprekken over prijzen voor de overige afnemers als servicecenters, handelaren en profileerbedrijven.
Als gevolg van dit alles lijken de prijzen op dit moment tot in de loop van november stabiel te blijven en circuleren er diverse scenario’s. Een ervaren contactpersoon is van mening, dat de prijzen verder omhoog zullen gaan omdat er minder importmateriaal binnenkomt en de diverse fabrieken onder rugdekking van de importbeperkende maatregelen min of meer zelf sturing kunnen geven aan de prijsontwikkeling. Een ander iemand echter gelooft dat de prijzen juist niet zullen stijgen, ook niet zullen dalen, maar op het huidige niveau gehandhaafd blijven. Die filosofie wordt gebaseerd op het gegeven dat de grondstofprijzen gestabiliseerd zijn, sommige zelfs gedaald, alsmede dat de staalprijzen in China intussen licht dalende zijn. Kortom de markt is redelijk onoverzichtelijk.
In de EU gaan de ontwikkelingen op het gebied van fusies en samenwerking behoorlijk snel. De concerns Tata Steel (Tata) en ThyssenKrupp Steel (TKS) hebben – als verwacht – een fusie aangekondigd, waarbij de staalproducties van deze bedrijven in Duitsland, Engeland en Nederland samengevoegd worden. Daar worden ook de servicecenters van Tata bij betrokken, echter de servicecenters en handelsbedrijven van TKS niet. Hoe de toekomst van die laatste bedrijven eruit gaan zien is nog ongewis. Intussen echter maken meer werknemers van Tata IJmuiden zich zorgen over hun baan.
Datzelfde beeld zien we ook bij diverse onderdelen van het staalbedrijf ILVA (Italië), waar al gedemonstreerd is voor behoud van de werkgelegenheid en de arbeidsvoorwaarden. Als we de berichten van de vakbonden daar horen dan zijn er nogal wat acties te verwachten die mogelijk zullen leiden tot verlaging van de productie.
Onrust zou er ook zijn bij de US Steel fabriek in Slowakije, omdat er geluiden circuleren als zou de Chinese fabriek Hebei Steel in een vergevorderd overleg zijn met het Amerikaanse concern om deze Europese vestiging over te nemen. Daarmee zou een eerste Chinese staalfabriek als producent haar entrée maken op de Europese binnenmarkt en zo overigens ook importheffingen kunnen omzeilen.
Intussen is er nog een andere kwestie, die de wereldstaalmarkt in beroering gebracht heeft. Naar verluidt heeft Kobe Steel (Japan) mogelijk certificaten verstrekt met onjuiste data. Nadere onderzoeken moeten nog de beschuldigingen aantonen, maar de mogelijke claims bedreigen wellicht zelfs het voortbestaan van de qua grootte derde staalfabriek van Japan.
Noviostaal geeft per 23 oktober 2017 de volgende indicatie voor de circa fabrieks-staalprijzen voor coils en kwartoplaat in euro per ton:
Deze maand zijn de prijzen voor bovenstaande staalsoorten over het algemeen hoger dan de vorige maand. De prijsverschillen lopen uiteen van -10 tot + 10 € per ton vergeleken met de staalprijzen in september 2017 .
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…