PAX neemt vijfde speciale E-truck van Bakker Heftrucks in gebruik

‘Wij komen bij ons werk vaak gebouwen tegen met relatief lage toegangsdeuren’, vertelt afdelingsleider Gerard Jan Roorda van PAX Bouw- en Industrieservice in Heerenveen. Wat direct tot gevolg heeft dat de meegebrachte machines, in dit geval een heftruck met behalve een hefmast tot 6 meter hoogte ook een opzetbare kraanarm, niet naar binnen kunnen rijden om daar het werk te doen. ‘De deurhoogte in fabrieksgebouwen is vaak 2,1 meter en een heftruck met lagere doorrijhoogte kan dus overal uit de voeten. Maar de gemiddelde heftruck met deze hefhoogte heeft een doorrijhoogte van meer dan 2,4 meter’, legt Roorda uit. ‘Die heftruck krijgen wij met geen mogelijkheid zo’n fabriekshal binnen. Vooral ook niet doordat boven die deuren meestal een betonnen of stalen latei zit die de muur boven de deur draagt. Die kun je niet even verwijderen om de doorrijhoogte aan te passen.’

 

Eigen ontwerp

Maar die heftruck moet toch naar binnen om hetzij de aanwezige machines te demonteren, verwijderen of verplaatsen, hetzij de nieuwe machines op te bouwen. ‘Wij plaatsen bijvoorbeeld productiemachines in levensmiddelenfabrieken of grote persen in drukkerijen. Maar ook de aan- en afvoertransportbanden, de verpakkingsmachines, de robots voor pallettiseren en depallettiseren plaatsen we. Daar gebruiken we die heftruck bij en dus moet zo’n voertuig méé naar binnen.’ Roorda werkt met heftrucks naar ‘eigen ontwerp’ omdat hij bij elke opdracht voor dezelfde taken staat. ‘We nemen inderdaad altijd ons eigen materieel mee naar een opdracht. We beschikken over enkele grote trailers waarin we onder meer een heftruck meenemen. Eén van onze ontwerpeisen voor een heftruck is dat hij ondanks de geringe doorrijhoogte ook voldoende bodemvrijheid heeft om de knikken in de oprijplaten te kunnen nemen.’

 

Zeer compact

Het hele scala aan eisen werd al eerder bij Bakker Heftrucks, dealer van onder andere Clark machines, neergelegd. ‘Enkele jaren geleden vroegen wij Bakker om een lage, compacte heftruck te leveren met verbrandingsmotor omdat de toen op de markt verkrijgbare elektrische trucks niet voldoende sterk waren voor ons werk. Maar omdat je tegenwoordig minder vaak met een LPG-truck binnen gebouwen mag werken, veranderde de wens in een vereiste waar het de motor betrof. En ook hebben we specifieke eisen in materiaalgebruik vanwege het werken in levensmiddelenfabrieken. We moeten immers rekening houden met HCCP-eisen’, aldus Roorda. Voor heftruckleverancier en specialist in modificaties Bakker in Winsum betekende dit het zoeken naar een heftrucktype met elektrische aandrijving dat van de verschillende speciaal gemodificeerde opbouwelementen kon worden voorzien.

 

Drukmeter

‘Voor de nieuwe heftruck voor PAX hebben we opnieuw gekozen voor een Clark’, zegt directeur Ulbe Bakker. De vorkheftruck kreeg non-marking banden en een extra verlaagde cabine. Wel met een standaard stuur, stoel (uiteraard een ergonomisch verantwoorde uitvoering), een eveneens standaard dasboard en hendels voor de bediening van de hefmast maar ook met een drukmeter op het dashboard. ‘Tijdens het heffen en het neigen van de mast kun je via die drukmeter heel goed in de gaten houden of de machine het kantelmoment nadert. Dat is met name belangrijk wanneer je met gebruik van deze grote hefhoogte bijvoorbeeld machines van een verdiepingsvloer pakt’, legt Roorda het gebruik ervan uit. ‘Zolang de druk op de meter onder de 180 bar blijft, kun je veilig de last omhoog en omlaag brengen. Nadert de druk de 180 bar, dan moet je extra alert zijn en maatregelen nemen omdat je de kans loopt dat de lading anders de heftruck laat kantelen. En dat mag natuurlijk in geen geval gebeuren.’

 

Precies naar wens

Roorda heeft in de loop der tijd ervaren dat Bakker de heftrucks precies zó bouwt als PAX ze hebben wil. ‘Onze eerder door Bakker geleverde ‘specials’ waren nog wel LPG-trucks’, zegt hij. Zo rijdt er een 5,5 tons heftruck met LPG-motor, een zogenoemde Space Saver, met een speciale versnellingsbak om kruipsnelheden mogelijk te maken en een vierdelige hefmast van in totaal 6,5 meter maar met een doorrijhoogte van 2,2 meter. Ook twee andere LPG-trucks (met andere hefvermogens) hebben deze cabine, versnellingsbak en soortgelijke hefmasten. ‘Onze LPG-trucks hebben bovendien vonkenvangers op de uitlaat en uiteraard katalysatoren.’

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

17 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

18 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

19 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

20 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

22 uur ago