De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn meer dan 50 jaar in gebruik. Groot onderhoud is noodzakelijk. Voor de betreffende lagerpunten kreeg Schaeffler de opdracht om de pendelrollagers te maken en te monteren.
De stuwen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn elk 23,2 meter hoog. Onderdeel van de stuw zijn de twee halfronde stalen vizierschuiven. Een vizierschuif weegt 270.000 kg. Vier elektromotoren drijven de kabeltrommels aan voor het heffen van de vizierschijf binnen 2 à 2,5 uur.
De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler gemaakt en gemonteerd bij de Solidd Steel Structures in Sumar (Fr) en partner van de hoofdaannemer Siemens Nederland. De schuiven werden vervolgens in drie delen ter plekke bij de stuw gemonteerd.
De kabeltrommel en de aandrijving van de vizierschijf werden voorzien van vier nieuwe pendelrollagers. De (de-)montages werden begeleid door de monteurs van Schaeffler. In totaal levert Schaeffler meer dan 600 onderdelen voor deze renovatie. Het werd gecoördineerd door lokale Schaeffler-specialisten in samenwerking met montage-experts vanuit het hoofdkantoor in Schweinfurt en de specialisten van Solidd Steel Structures.
De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn belangrijk voor de waterhuishouding in heel Nederland. De stuw bij Driel regelt de verdeling van de waterafvoer tussen de IJssel richting IJsselmeer en de Nederrijn en de Lek richting zee, deze stuw wordt ook wel ‘de kraan van Nederland’ genoemd.