De stuwen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn elk 23,2 meter hoog. Onderdeel van de stuw zijn de twee halfronde stalen vizierschuiven. Een vizierschuif weegt 270.000 kg. Vier elektromotoren drijven de kabeltrommels aan voor het heffen van de vizierschijf binnen 2 à 2,5 uur.
De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler gemaakt en gemonteerd bij de Solidd Steel Structures in Sumar (Fr) en partner van de hoofdaannemer Siemens Nederland. De schuiven werden vervolgens in drie delen ter plekke bij de stuw gemonteerd.
De kabeltrommel en de aandrijving van de vizierschijf werden voorzien van vier nieuwe pendelrollagers. De (de-)montages werden begeleid door de monteurs van Schaeffler. In totaal levert Schaeffler meer dan 600 onderdelen voor deze renovatie. Het werd gecoördineerd door lokale Schaeffler-specialisten in samenwerking met montage-experts vanuit het hoofdkantoor in Schweinfurt en de specialisten van Solidd Steel Structures.
De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn belangrijk voor de waterhuishouding in heel Nederland. De stuw bij Driel regelt de verdeling van de waterafvoer tussen de IJssel richting IJsselmeer en de Nederrijn en de Lek richting zee, deze stuw wordt ook wel ‘de kraan van Nederland’ genoemd.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…