In plaats van voor elke metaalsoort een eigen reinigingsmiddel, wil Petrofer in de toekomst ook multifunctionele reinigingsoplossingen aanbieden. Die worden momenteel samen met universiteiten ontwikkeld. Dat heeft Florian Treptow van het bedrijf onlangs verteld op een themadag over Reach bij het Mikrocentrum.
Ook in de samenstelling van reinigers spelen de effecten van de Europese Reach-regelgeving door. De oplossingen van Petrofer voldoen volgens Treptow nu al aan deze eisen, zo zijn ze bijvoorbeeld al formaldehyde- en boorzuurvrij. Via additieven geven de fabrikanten hun reinigingsmiddelen specifieke eigenschappen mee, bedoeld voor bepaalde toepassingen en materialen. ‘Vaak betekent dit dat je voor elk metaal een andere reiniger nodig hebt. Petrofer wil in de toekomst naar multicleaners toe’, aldus het hoofd van de R&D-afdeling bij Petrofer. Met één reinigingsmiddel wil men zowel aluminium en staal als materialen zoals koper en messing kunnen reinigen.
Een andere uitdaging op onderzoekvlak is het detecteren van de kwaliteit van de reinigingsvloeistof. Met name gaat het dan om spanen in de reinigingsvloeistof: waar ligt de grens qua werkingseffect? Petrofer heeft hiervoor een analysemethode ontwikkeld. Hierbij gaat een deel van het reinigingsbad door een glazen nozzle en wordt met een speciale camera een foto gemaakt. De software herkent de spaandelen in de vloeistof. ‘Een organische vervuiling zal immers altijd rond zijn. De software herkent dus de oliedruppels en de spanen, onderscheidt deze en het systeem bepaalt automatisch als de reinigingsvloeistof niet meer goed genoeg is’, aldus Treptow over deze innovatie. Hij denkt dat dit nog maar het begin is van een ontwikkeling die de komende jaren steeds verder zal gaan. ‘Technische reinheid wordt meer en meer belangrijk.’ Daarom werkt Petrofer nauw samen met universiteiten.
Automotive
Een interessante praktijkcase die hij toelichtte, komt uit de automotive-industrie. Hier combineert men het reinigen en afbramen in één proces. In de praktijkcase wordt hiervoor een hogedrukpomp gebruikt, die de delen met 1.200 bar druk afspoelt. Hierdoor worden de kleine bramen verwijderd en de resten van koelsmeeremulsie afgespoeld, terwijl de onderdelen tevens een tijdelijke corrosiebescherming meekrijgen.